Prim – vicepreședintele PSD, Sorin Grindeanu, a anunțat ieri că a prezentat în Coaliția de guvernare propunerile pentru modificarea legislației achizițiilor publice și a unor proceduri de eliberare a avizelor.
Modificările vizează trei paliere, faza de licitație, faza de implementare dar și faza de avizare.
În ceea ce privește faza de licitație, se propune stabilirea unui singur termen limită pentru răspunsul către ofertanți, privind documentele justificative și stabilirea unui prag de 80% pentru oferte, sub care vor fi considerate neobișnuit de scăzute. Ofertele vor fi supuse unei noi analize iar dacă se constată că prețurile consemnate sunt sub valoarea de piață, acestea vor fi respinse. De asemenea, se propune introducerea obligația ajustării prețurilor pentru contractele cu o durată mai mare de 6 luni, în funcție de evoluția prețurilor din piață (în baza unei formule de ajustare). Pentru eliminarea contestațiilor nejustificate, autoritatea va reține obligatoriu cauțiunile firmelor care pierd contestațiile.
Astfel, „eliminăm întârzierile artificiale în evaluarea ofertelor…, eliminăm ofertele nejustificat de mici, care duc la blocarea proiectelor din cauză că antreprenorii nu mai au bani suficienți pentru a finaliza contractele…, eliminăm blocarea contractelor în faza de implementare din cauza creșterii prețurilor …, eliminăm contestațiile nejustificate”, spune sorin Grindeanu.
Referitor la faza de implementare a unui proiect, modificările au în vedere eliminarea șantajului antreprenorilor care după semnarea contractelor nu se mobilizează și nu respectă termenele contractuale. În acest sens, contractantul neserios va putea fi înlocuit cu un nou contractant, fără a mai fi relicitat întregul contract. În plus este propusă emiterea unor certificate intermediare privind stadiul de execuție, din 90 în 90 de zile, antreprenorul notificat negativ cu aceste Certificate Intermediare nu va mai putea câștiga licitații, dacă participă în perioada în care are deja în derulare un contract pe care întârzie.
Modificările propuse vizează, de asemenea, eliminare timpilor pierduți în faza de avizare, provocați de birocrația excesivă în domeniul exproprierii terenurilor deținute de autoritățile publice locale. Astfel, terenurile din proprietatea autorităților locale se vor transfera de drept în cea a Autorității Contractante care derulează proiectul și se impune un termen de 15 zile calendaristice de la depunerea solicitării pentru analizarea documentației necesare eliberării certificatelor de urbanism, avizelor de la Apele Române, ISU, Consiliilor Locale, Proprietarilor de Utilități. Dacă aceste entități au observații, pot emite doar o singură data certificate, avize sau autorizații condiționate. Ulterior măsurilor pe care beneficiarul le ia conform cerințelor din document, autoritățile respective nu mai pot emite alte solicitări. Autoritățile în cauză sunt obligate să emită autorizațiile în termen de 5 zile după ce beneficiarul îndeplinește condițiile, în caz contrar se va considera că documentele respective au fost emise tacit.
Discussion about this post