Jumătate de miliard de euro are de cheltuit Ministerul Educaţiei pentru a reduce abandonul şcolar, o problemă care ne situează într-un top al ruşinii şi neputinţei, la nivel european. Ministerul de resort a făcut o listă cu şcolile eligibile, a trasat nişte direcţii generale şi a lăsat greul în sarcina directorilor de şcoli. Într-o comună de lângă Cernavodă o tânără directoare s-a angajat în lupta cu săracia copiilor și cu dorința de a-i aduce pe toți la școala. Si a reușit, în doar cateva luni.
Comuna Seimeni e la doi pași de Cernavodă, însă pare departe de lumea agitată a civilizației urbane. Școala Gimnazială cu 216 elevi, număr în care sunt incluși și cei de la grădiniță, este condusă de la jumătatea lunii ianuarie a acestui an, de Mirabela Lojniță.
Directorul are 37 de ani. Și-a început mandatul la Școala gimnazială nr. 1 din Seimeni în urmă cu mai puțin de două luni, iar una dintre primele sale acțiuni, așa cum a promis când a candidat pentru acest mandant, a fost să încerce să reducă la zero abandonul școlar.
„Noi îi ajutăm. Ne implicăm cum putem de la un pachetel…îi privim în același mod pe toți. Iubirea este mai imporantă decât orice. Perioada pandemică a fost o perioadă urâtă și am încercat acum să le acord toată atenția și dragostea. Sunt copii cu care trebuie să lucrezi să ai la îndemână fișe, bomboane, să desenăm, să pictăm”, povestește învățătoarea Victoria Nanu.
Principalul punct al mandatului tinerei directoare a fost să reducă abandonul școlar la zero si asa a început să vorbească cu prietenii și cei apropiați – pe lângă autoritățile care o susțin în măsura posibilităților – pentru a coagula resursele necesare pentru ajutorarea copiilor care vor vă studieze și au potențial, dar au dificultăți din cauza contextului familial.
Profesoara de biologie Mirabela Lojniță, directoarea școlii, se înarmează cu răbdare și îi vizitează constant pe copii acasă, de cele mai multe ori neanunțat, pentru a fi sigură că îi găsește acasă atât pe copii, cât și pe părinți.
„Este greu pentru că abandonul trebuie menținut la zero. Noi îi ajutăm dar pot interveni alți factori. Am mers din casă în casă și i-am sunat inclusiv pe instagram. Nu i-am găsit fizic și am căutat eleva pe Instagram. Am reușit să vorbesc cu ea, am găsit-o. A venit a doua zi la școală. Dar azi lipsește însă”, spune Mirabela Lojniță – directorul Școlii Gimnaziale Seimeni.
Școala din Seimeni se poate considera o școală inteligentă. Are tabla inteligentă în fiecare clasă, videoproiectoare, internet în fiecare clasa, căldura și toalete în interior dar și supraveghere video tot timpul.
„În ultimii doi ani am urmărit digitalizarea școlii. Fiecare clasă are tablă inteligentă, proiectoare și rețea de wi fi. Vrem să realizăm acum o bibliotecă” povestește Mirabela Lojniță.
„Acești copii au mai mare nevoie de noi. Sunt copii deștepți, cu nevoi materiale și noi încercăm să îi ajutăm și mă simt împlinită că ajut. Avem table inteligente, avem proiectare, ei sa fie încântați să vină cu drag”, completează învățătoarea Diana Dăineanu.
La nivel național, Ministerul Educației a lansat și Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, finanțat prin PNRR. Acesta urmărește creșterea participării la educație a elevilor din unitățile de învățământ. Cel puțin 2.500 de școli și licee vor fi sprijinite cu până la 200.000 de euro. Din listă fac parte și peste 40 de unități de învățământ din județul Constanța.
Discussion about this post