În ultimele zile, participanţii la etapele naţionale ale mai multor olimpiade şcolare au pus în evidenţă greşelile majore făcute de autorităţi în organizarea evenimentelor. Astfel, mai mulţi elevi care au participat la probele din cadrul etapelor naţionale s-au plâns de locaţiile de cazare care se aflau, într-o mare măsură, într-o puternică stare de degradare, dar şi de meniul pus la dispoziţie care sub nicio formă nu se ridica la minime standarde de calitate.
Un tânăr a postat pe grupul „tineretposting”, vorbind despre hotelul mizer, mâncarea rece și sutele de lei pe care a trebuit să le cheltuiască doar pentru a putea lua parte la Olimpiada Națională de Limba Engleză ce a avut loc la Pitești, în perioada 17-22 aprilie.
Pe de altă parte, Cătălina Dumitrașcu, inspectorul general adjunct al ISJ Argeș a transmis povestea din spatele olimpiadei, cu lipsurile și problemele întâlnite în timpul organizării :
„364 de elevi au participat la Olimpiada Națională de Limba Engleză de la Pitești, alături de 44 de profesori însoțitori și 47 de profesori evaluatori din comisia centrală. La limba engleză numărul participanților este aproape dublu față de alte olimpiade, dată fiind existența claselor de engleză intensiv.
Pentru 364 de elevi (inițial 410 – câte 10 pentru fiecare județ+municipiul București) s-au mobilizat profesori care să sune, să întocmească liste, să bifeze orele de sosire, să le găsească însoțitori voluntari din Argeș, să le caute camere libere, să-i grupeze după vârstă și sex, să fie pe același palier. Și telefonul sau e-mailul anunța: ”S-au mai schimbat doi elevi din județul X. Ne scuzați, o fată a fost înlocuită de un băiat…”, ”Noi nu mai venim 10, ci 7 si vrem să stăm împreună la… ”.
„După doi ani şcolari în care organizarea concursurilor şi olimpiadelor şcolare a fost suspendată, cu toţii ne-am fi aşteptat ca această revenire la normalitate să se facă într-un mod profesionist. În schimb, elevii olimpici ai României, puternic motivaţi de dorinţa de perfecţionare, au devenit victimele unor decizii logistice nefundamentate şi care au avut un impact negativ asupra experienţelor participanţilor”, a transmis Consiliul Naţional al Elevilor, care condamnă cu fermitate modul în care unele inspectorate şcolare judeţene au decis să organizeze cele mai aşteptate evenimente de către elevii cu rezultate remarcabile la învăţătură.
„Profesorii supraveghetori de la probe au discutat cu noi despre locurile de cazare și ne-au spus că atât hotel Dinastia, cel din Brașov, cât și hotel Carmen, din centrul orașului, se aflaseră în insolvență înainte de participarea noastră. Camerele aveau încălzirea defectuoasă, și ni se ofereau radiatoare electrice pentru prizele care mai că ieșeau din perete. Dușul se bloca de fiecare dată când îl foloseai, iar robinetul ba dădea, ba nu dădea apă caldă”, este descrierea pe care elevul participant la olimpiadă o face pe grupul de Facebook.
Pentru probele de concurs, autoritățile județene au asigurat transport de la cazare și înapoi, cu toate că, cu o zi înainte elevii plătiseră ca să ajungă la Filarmonica Pitești, pentru deschiderea oficială: „În acea seară avea loc deschiderea oficială. De data asta am ales taxi-uri pentru a ajunge la Filarmonica Pitești și ne-a costat nu mai puțin de 21 de lei.”
Cu toate acestea, Cătălina Dumitrașcu, inspector adjunct Argeș susține că: „În cele două zile ale probelor, transportul s-a realizat organizat, cu autocare însoțite de Politia rutieră, de la unitățile de cazare la Școala Gimnazială „Matei Basarab” Pitești și retur, grupurile fiind asistate și de inspectorii ISJ Argeș. Sponsorizarea pentru transport a fost oferită de Primăria Municipiului Mioveni și Vulturul Company”.
Premierea a avut loc tot la Filarmonică, și conform unuia dintre participanții la olimpiadă, discursul organizatorilor a început cam așa: „Suntem extrem de bucuroși că am putut să vă oferim cele mai bune condiții, iar noi considerăm că aici la Pitești s-a desfășurat o olimpiadă perfectă”. Inspectorul general adjunct la ISJ Argeș este conștient că nu a ieșit totul excepțional, întrucât a spus: „Da, aveți dreptare; vă cer eu scuze pentru neputință. Vă cer scuze pentru că nu au ieșit lucrurile perfect; toți ne-am fi dorit ca lucrurile să fie de 4 stele, însă …”.
Elevul, participant la Olimpiada Națională de Limba Engleză a atras atenția asupra faptului că: „Lucru ce nu mai ține de organizare, un frig teribil în școală, care este racordată la încălzirea municipiului, dacă nu mă înșel. Îți înghețau mâinile pe pixuri. Dar ne-am descurcat, ce să facem. Am fost duși înapoi la cazare unde ne-a fost servită masa. Mâncarea, rece.”
Inspectorul școlar a explicat că a solicitat pliante pentru promovarea municipiului, transport gratuit pentru elevi, acces gratuit la obiectivele turistice din Pitești, cazare în Unitatea Hotelieră din Bd. Eroilor și căminul Liceului cu Program Sportiv Pitești precum și acces gratuit la Filarmonica Pitești pentru festivitățile de deschidere și de închidere ale olimpiadei, dar municipalitatea nu a putut oferi sprijinul necesar pe diverse motive. Ca de exemplu: „Unitățile de cazare propuse pentru găzduirea elevilor participanți la Olimpiada Națională de limba engleză din perioada 17- 22. 04. 2022 nu pot fi puse la dispoziție întrucât unitatea hotelieră situată în Bulevardul Eroilor nr. 26- 28 are destinația de Centru de Vaccinare și este transmis în administrarea Spitalului Județean Argeș, iar Căminul Liceului cu Program Sportiv Viitorul Pitești este în acest moment pus în funcțiune numai parțial și nu are posibilitatea să găzduiască elevii participanți la Olimpiadă”.
Așadar, s-au încercat obținerea celor necesare prin alte căi:
”La Consiliul Județean am vorbit eu. Ne vor oferi albume cu flora specifică județului…Școli din Pitești- ecusoanele, Școala Gimnazială „Ion Minulescu”- bannerul, Școala Gimnazială „Mircea Eliade”- rollupurile, Colegiul Național „Alexandru Odobescu”-sigla, Colegiul Național „I.C.Brătianu”-florile, Poiana Lacului – „Cum pot să vă ajut?” Albeștii de Argeș: „Ai nevoie de agende? 50?” Peste două zile: „100 sunt suficiente?” New Design Composite: „Agendele nu se potrivesc copiilor; îți fac blocnotesuri personalizate”… Iar surpriza cea mai plăcută a venit de la o altă colegă: Editura „Paralela 45” ne oferă cărți (câte două pentru fiecare copil participant, câte două pentru fiecare copil premiat), bani pentru premii (suplimentarea premiilor I, II și III cu 150 lei), 600 de pungi cartonate personalizate.”. Pentru seara festivă, Cofetăria Ribana a trimis prăjituri pentru copii în toate cele 4 unități hoteliere”, susține Cătălina Dumitrașcu.
În ceea ce privește premiile date la Olimpiada Națională de Limba Engleză „au lăsat de dorit”:
„Unul dintre colegii noștri a luat cel mai mare punctaj pentru categoria lui și a fost răsplătit financiar cu 300 de lei. 300 de lei pentru CEL MAI BUN elev la limba engleză pe categoria lui DIN ȚARĂ. O mențiune valora 65 de lei. Se pare că atât merită elevii performanți din țară noastră”, a transmis unul dintre participanții la olimpiadă.
Robert Avram, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor a declarat: „Modul deplorabil în care s-au desfăşurat o parte din etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare ne face să ne punem o întrebare legitimă cu privire la interesul pe care autorităţile, mai ales la nivel local, l-au manifestat faţă de organizarea profesionistă a unor evenimente care ar trebui să promoveze performanţa şcolară la cel mai înalt nivel. Este imperios ca Ministerul Educaţiei să analizeze rapid şi cu mare atenţie deciziile lipsite de profesionalism ale inspectoratelor şcolare care s-au făcut remarcate prin organizare defectuoasă şi să sancţioneze abaterile de la normele de bază de desfăşurare a olimpiadelor, acolo unde reclamaţiile elevilor, părinţilor şi profesorilor se confirmă. Autorităţile le sunt datoare tinerilor cu rezultate excepţionale, iar eforturile pe care trebuie să le depună pentru a îi sprijini nu mai pot suferi amânare„.
Discussion about this post