Guvernul a aprobat, la inițiativa Ministerului Economiei, o ordonanţă de urgență ce vizează o mai bună asigurare a respectării prevederilor legale în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme.
În acest fel, Directiva (UE) 2019/2161 (Directiva Omnibus) este transpusă în legislația națională. Directiva Omnibus se referă la o mai bună asigurare a respectării normelor Uniunii în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme și a fost adoptată de Parlamentul European la 27 noiembrie 2019.
„Cetățenii români trebuie tratați asemenea tuturor consumatorilor europeni. România se aliniază regulilor UE și transpune în legislația națională Directiva Omnibus pentru o siguranță sporită a consumatorilor”, a declarat Florin Spătaru, ministrul economiei.
Prin Directiva Omnibus se asigură clienților online drepturi similare celor care achiziționează bunuri sau folosesc servicii offline. Noua directivă introduce cerințe suplimentare pentru comercianții și piețele online, ce au în vedere, printre altele, transparența, dublul standard și manipularea pieței.
“Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului va amenda drastic orice practică comercială incorectă. Consumatorii români vor fi protejați și vor beneficia de aceleași drepturi precum cei din Franța, Belgia sau Germania. ANPC va impune pentru încălcările pe scară largă, transfrontaliere, amenzi cu procent de până la 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului, realizată în anul financiar anterior sancţionării, pe teritoriul Romaniei, dar și alte sancțiuni aplicate pentru practici comerciale incorecte și/sau înșelătoare”, a mai afirmat ministrul Florin Spătaru.
Transpunerea directivei europene presupune o transparență sporită în cazul publicității online și reglementarea unor practici comerciale incorecte, cum ar fi furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menționa în mod clar existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării, ori prezentarea de recenzii sau recomandări false, sau o prezentare înșelătoare pe platformele de comunicare sociale.
De asemenea, se extinde protecția consumatorilor la servicii digitale, furnizarea și stocarea datelor cu caracter personal fiind considerate tranzacții, pentru care consumatorii online vor beneficia de drepturi suplimentare specifice consumatorilor, cum ar fi dreptul de a primi informații precontractuale, dreptul de retragere în termen de paisprezece zile, potrivit Ministerului Economiei.
Discussion about this post