Conform Reglementărilor UE EC 261, persoanele care au avut parte de un zbor anulat, au dreptul de a solicita până la 600 de euro despăgubire. Acest lucru este valabil chiar și atunci când o companie aeriană asigură un zbor alternativ. În cazul în care problema nu se rezolvă amiabil, se pot face sesizările corespunzătoare la Autoritatea Națională pentru Consumatori, dar și la Centrul European al Consumatorilor România, transmite Paul Anghel, Director General Direcţia Generală Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană ANPC.
Totodată, Paul Anghel le spune consumatorilor că trebuie să solicite toate informațiile legate de destinație, cazare, transport, serviciile de masă precum și de modalitățile de plată.
Iată informațiile pe care agenția de turism are obligația să le furnizeze turiștilor, în vederea încheierii contractului:
- localitatea de destinație;
- rută de parcurs;
- mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile și categoria acestuia/acestora;
- tipul unităților de cazare, adresele și categoriile de clasificare a acestora;
- serviciile de masă oferite și categoria de clasificare a unităților de alimentație;
- durată programului, cu indicarea datei sosirii și a plecării;
- informații generale privind regimul pașapoartelor și al vizelor, precum și al asigurărilor de sănătate necesare pentru călătorie și sejur
- cuantumul avansului, dacă este cazul, precum și termenul pentru achitarea restului de plată;
- numărul minim de persoane necesar pentru realizarea programului și termenul limită pentru informarea turistului, în caz de anulare a călătoriei turistice;
- posibilități de încheiere a unor asigurări facultative pentru asistentă în caz de boală, accidente și altele asemenea;
- durată pentru care operează ofertă turistică.
- orarele, locurile escalelor și legăturile, precum și, după caz, locul ce urmează să fie ocupat de turist în fiecare dintre mijloacele de transport incluse în contract;
- denumirea, sediul/adresă, numărul de telefon și de fax ale reprezentanței locale a organizatorului și/sau a detailistului ori, în lipsă acesteia, cele ale autorităților locale care pot ajută turistul în caz de nevoie. În cazul în care aceste reprezentante sau autorități locale nu există, turistul trebuie să dispună de un număr de apel de urgență sau de orice altă informație care să îi permită contactarea organizatorului și/sau a detailistului;
- pentru călătoriile și sederile minorilor, informații care să permită stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu responsabilul de la locul șederii copilului;
- posibilitatea semnării unui contract de asigurare facultativă, care să acopere taxele de transfer al turistului, sau a unui contract de asistentă, care să acopere taxele de repatriere în caz de accidentare sau de boală.
- Furnizarea bonului de comandă turiștilor și conținutul acestuia.
„De asemenea, agenția de turism touroperatoare sau detailistă este obligată să furnizeze turistului un bon de comandă numai în cazul solicitării unor pachete de servicii turistice care nu fac parte din ofertă agenției de turism: contractul ia naștere în momentul în care turistul primește confirmarea scrisă a rezervării, ce se transmite de organizatorul sau detailistul călătoriei turistice, care acționează în numele organizatorului, în cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă. În cazul în care conținutul bonului de comandă diferă de conținutul confirmării călătoriei turistice sau dacă această confirmare nu s-a făcut în termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă, turistul poate consideră că voiajul nu a fost rezervat și are dreptul la rambursarea imediată a tuturor sumelor deja plătite”, adaugă Directorul ANPC.
Bonul de comandă cuprinde următoarele elemente:
- destinația/destinațiile călătoriei turistice, durată și datele de sosire și de plecare;
- mijlocul/mijloacele de transport și categoria acestuia/acestora;
- tipul și categoria structurilor de primire;
- serviciile de masă(pensiune completă/demipensiune/mic dejun);
- programul turistic solicitat;
- numărul de persoane pentru care se comandă pachetul de servicii turistice, numărul de copii, vârstă și actele de identificare a acestora;
- alte solicitări speciale.
Nu în ultimul rând, iată ce trebuie să cuprindă un contract:
- destinația/destinațiile călătoriei turistice și, în cazul perioadelor de sejur, durată și datele de sosire și de plecare;
- mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile și categoriile de clasificare a acestuia/acestora, datele, orele și locurile de plecare/sosire, la ducere și la întoarcere;
- în cazul în care pachetul de servicii turistice include și cazarea, adresă și categoria de clasificare ale structurilor de primire turistice, în conformitate cu reglementările țărilor de primire;
- serviciile de masă furnizate: pensiune completă, demipensiune, mic dejun;
- dacă realizarea pachetului de servicii turistice necesită un număr minim de persoane, data limită de informare a turistului privind anularea călătoriei turistice comandate;
- rută;
- vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt incluse în prețul total convenit al pachetului de servicii turistice;
- denumirea și sediul/adresă agenției/agențiilor de turism organizatoare și, după caz, ale agenției de turism detailiste și ale societății de asigurări;
- prețul pachetului de servicii, cu indicarea cazurilor în care acesta poate fi modificat și tarifele pentru anumite servicii: taxe de aterizare, îmbarcare/debarcare în porturi și pe aeroporturi, taxe de turist, dacă acestea nu sunt incluse în prețul pachetului de servicii turistice;
- termenele și modalitatea de plată;
- solicitările speciale ale turistului făcute cunoscute agenției de turism organizatoare sau celei detailiste în momentul efectuării comenzii și acceptate de cele două părți;
- termenele în care turistul trebuie să transmită o eventuală reclamație pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a contractului de călătorie turistică;
- condițiile de modificare și de reziliere a contractului;
- obligațiile agenției/agențiilor de turism în cazul anulării călătoriei, al înlocuirii sau al neasigurarii unor servicii;
- posibilitatea de transfer al contractului de către turist unei terțe persoane și modul de realizare a acestuia;
- eventualele modificări pe care agenția de turism le poate aduce serviciilor cumpărate;
- răspunderea agenției și despăgubirea turistului în cazul nerespectării clauzelor contractuale
- agenția de turism are obligația să înmâneze turistului un exemplar din contract, în toate cazurile;
Discussion about this post