Negocierile dintre Sindicatul Unit TAROM (SUT) şi conducerea companiei pe tema Contractului Colectiv de Muncă au eşuat, iar sindicaliştii au anunţat marţi noapte că vor declanşa conflictul de muncă, urmând paşii legali.
„Pe data de 23 august 2022 a fost ultima întâlnire în vederea încheierii unui Contract Colectiv de Muncă între SC TAROM SA şi Sindicatul Unit TAROM (SUT). Din păcate, compania TAROM a tratat superficial negocierile, care au durat timp de două luni, cu doar şapte şedinţe de negociere, fără să reuşească să înţeleagă situaţia financiară precară a angajaţilor care nu au mai avut creşteri salariale încă din anul 2008. TAROM alege să renunţe cu foarte mare uşurinţă la angajaţi profesionişti, piloţi, mecanici, însoţitori de bord sau salariaţi din check-in, rampă, cargo, ticketing, cu zeci de ani de experienţă în domeniu, urmând un plan de restructurare care în scurt timp va contracta activitatea companiei, ce va ajunge dintr-o companie istorică o companie regională pe cale de dispariţie. Nu putem înţelege cum acest director (Mihăiţă Ursu – directorul general TAROM) a preferat să angajeze însoţitori de bord de la o companie concurentă, BlueAir, şi nu a reangajat însoţitori de bord pensionari cu licenţă validă sau pe cei care au avut contract pe perioada determinată. Dl. Ursu lucrează cumva pentru BlueAir?”, se spune într-un comunicat al SUT, remis Agerpres.
Pe de altă parte, conducerea TAROM a anunţat anterior, printr-un comunicat, că se află în imposibilitatea de a accepta revendicările solicitate de Sindicatul Unit TAROM (SUT) şi că propune preluarea drepturilor prevăzute în Acordul în vigoare încheiat cu majoritatea sindicatelor, cu câteva amendamente.
„În urma întâlnirii de astăzi, ce a avut loc la sediul companiei între reprezentanţii TAROM şi reprezentanţii Sindicatului Unit SUT, în cadrul căreia s-au discutat aspectele legate de solicitările SUT cu privire la contractul colectiv de muncă, conducerea companiei a prezentat ultima propunere în ceea ce priveşte contractul colectiv de muncă pe care o poate susţine din punct de vedere financiar.(…) Propunerea companiei este de preluare a drepturilor prevăzute în beneficiul salariaţilor la nivelul reglementat prin Acordul în vigoare încheiat cu majoritatea sindicatelor constituite în cadrul TAROM, aşa cum a fost prelungit la data de 7.06.2022, cu următoarele amendamente: majorarea valorii tichetelor de masă la 30 de lei; acordarea unor majorări salariale către categoriile prioritare de salariaţi, în limita fondului de salarii aprobat prin bugetul de venituri şi cheltuieli aferent anului 2022, conform informaţiilor prezentate către sindicat”, se menţionează în comunicat.
Reprezentanţii companiei reiterează că TAROM înregistrează pierderi de mai bine de 13 ani, situaţia financiară a companiei fiind deteriorată semnificativ în ultimii ani. De asemenea, pandemia Covid-19 a condus la cel mai accentuat declin al industriei aviatice din istoria recentă, la nivel global estimându-se că impactul COVID-19 a determinat o reducere cu 50% a locurilor oferite de companiile aeriene în 2020 şi o pierdere de trafic estimată de 60%. Potrivit OACI, companiile aeriene au pierdut 371 miliarde dolari din venituri brute din exploatare în 2020. Impactul direct este vizibil şi pentru aeroporturi, care au pierdut peste 111,8 miliarde dolari venituri în 2020, comparativ cu activitatea normală.
Sindicaliştii susţin că greva se va declanşa cel mai probabil de săptămâna viitoare.
„Aţi întrebat la un moment dat dacă se va declanşa greva? Da, foarte probabil se va declanşa. Şi aţi întrebat când. Eu pot să vă spun că începând cel mai probabil cu săptămâna viitoare în fiecare zi putem să avem grevă. Grevă de avertisment, urmând ca ulterior să fie grevă generală, astfel încât întreaga activitate TAROM să fie blocată, iar dragii noştri parlamentari să nu poată zbura, să-şi ia diurnele de la Bruxelles. De la începutul lunii septembrie, dragii noştri parlamentari vor sta acasă, pentru că avem acest drept legal recunoscut prin lege, ca în situaţia în care o negociere colectivă nu se încheie cu acordul părţilor să putem să declanşăm greva. Deci, este absolut normal”, a afirmat avocatul SUT, Costel Gâlcă.
El a susţinut că ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, şi directorul general al companiei, Mihăiţă Ursu, nu au venit cu soluţii ca bugetul de salarii pe 2022 să fie mai mare decât cel preconizat, în timp ce Adrian Vasi, comandant ATR, a precizat că TAROM are 11% buget de salarii, în condiţiile în care companii similare din Africa au 26%, din Asia – 25 %, America – 32%.
La rândul său, preşedintele Sindicatului Unit TAROM (SUT), Narcis Paşcu, a afirmat că managementul TAROM îşi bate joc de proprii angajaţi, deoarece în cadrul negocierilor nu s-a obţinut creşterea salariilor nici măcar cu rata inflaţiei.
Sursa: Agerpres
Discussion about this post