Conflictul dintre Rusia și Ucraina adâncește din ce în ce mai mult criza internațională. Nici transportul maritim nu este scutit. Și vorbim despre o criză care afectează navigația, dar și marinarii. În Marea Neagră pericolele pândesc la tot pasul și tot mai mulți marinari refuză să ajungă în zonele de conflict. Criza din domeniul transportului maritim a fost și motivul pentru care secretarul general al Organizației Maritime Internaționale a venit în Portul Constanța pentru găsirea unor soluții astfel încât transportul maritim să fie deblocat.
De luni de zile, economia Ucrainei este la pământ. Porturile din această țară sunt închise, iar importul și exportul se fac extrem de greu. Ucrainenii au apelat la rute alternative de transport, iar Portul Constanța a fost primul care a dat o mână de ajutor pentru deblocarea situației. Însă nici acesta nu reușește să facă față volumului mare de mărfuri. Se așteaptă la cozi interminabile pentru operare, în timp ce unele nave stau în radă chiar și două săptămâni.
- Kitack Lim, Secretar General IMO: „Este o criză globală în tot ce înseamnă transportul maritim și cu precădere în cel de alimente. Sunt multe restricții. Nu putem să preconizăm nimic dar lucrăm împreună cu ONU și alte țări să găsim soluții și să eliminăm aceste restricții.”
Este însă nevoie de mai mult, în condițiile în care amenințările din Marea Neagră sunt tot mai multe și apar tot mai des. Minele neexplodate sunt de departe cel mai mare pericol. Impactul dintre o nava și un astfel de obuz este devastator. În plus, Federația Rusă a impus o serie de restricții și doar navele cu grâne sunt lăsate să treacă. Marinarii se tem pentru viața lor și tot mai mulți au solicitat debarcarea de la bordul navelor care urmau să ajungă în zona de conflict.
- Adrian Mihăcioiu, reprezentant ITF România: „Deocamdată zona dinspre Bosfor spre România este sigură. Partea de nord a Mării Negre este zonă de război și acolo navigația se face anevoios. Sunt mulți marinari care refuză să meargă acolo și pot face acest lucru. Pot cere debarcarea de la bord, este un drept internațional. Cei care merg însă acolo sunt plătiți dublu.”
Găsirea unor soluții pentru deblocarea acestei situații este imperios necesară. Specialiștii preconizează că războiul va avea un impact negativ semnificativ asupra regiunii, în condițiile în care Ucraina reprezintă o treime din cifra de afaceri cu containere din Marea Neagră, iar volumul acestora se va reduce cu până la 35%. Crearea coridoarelor libere pentru transportul de cereale nu mai este suficientă. E nevoie de măsuri similare și în cazul celorlalte tipuri de mărfuri.
- Sorin Cupșa, director CERONAV Constanța: „În momentul de față din cauza acestui război exista restricții pe de o parte impuse de Federația Rusă, sunt zone interzise și sunt și pericolele cauzate de minele și resturile de armament. Și astea duc la o scădere a siguranței navigației, dar și la o scădere a interesului celor care navigă acolo, armatorii care evită parțial să trimită navele acolo. Soluția este creșterea securității. Federația Rusă, ar trebui trebui să elibereze aceste zone pentru navigație și să înceteze conflictele. ONU și SUA au stabilit acele coridoare pentru grâne. Bineînțeles că astfel de coridoare și pentru alte tipuri de marfă ar fi benefice în Marea Neagră.”
- Kitack Lim, Secretar General IMO: „Portul Constanța a răspuns foarte bine solicitărilor și suntem mulțumiți de cum au reacționat autoritățile portuare române.”
Din păcate nimeni nu poate spune cu certitudine cât va mai dura această criză, însă situația se agravează cu fiecare zi care trece. Exporturile de cereale din Ucraina au scăzut la jumătate și din păcate nici în celelalte țări din Europa lucrurile nu stau mai bine. Și nici nu sunt speranțe ca situația să se îmbunătățească prea curând.
Discussion about this post