Acum 113 ani, în 1909, în 27 septembrue, era inaugurat oficial Portul Constanța, în prezența regelui Carol I, care a declarat atunci că portul va deveni „un izvor de bogăție pentru țara întreagă”.
Amenajări ale Portului Constanța de la Marea Neagră începuseră încă din 1857. În acel an, autoritățile turce au concesionat construirea Portului Constanța și a căii ferate Cernavodă – Constanța companiei engleze „Danube and Black Sea Railway and Kustendge Harbour Company Ltd.”, iar Portul Constanța a beneficiat, pentru prima dată, de amenajări și dotări relativ moderne.
După Războiul de Independență, în 1878, Dobrogea revine României și apar și primele preocupări pentru construirea unui port care urma să fructifice poziția strategică a Constanței și avântul economic înregistrat de tânărul stat.
La 16 octombrie 1896 a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor de construcție și modernizare a Portului Constanța, lucrări care au început după proiectul inginerului I.B. Cantacuzino.
În 1899, inginerul Anghel Saligny, constructorul podului de la Cernavodă, a fost numit director al lucrărilor Portului Constanța.
La începutul secolului XX Portul Constanța avea un dig de larg de 1.377 m lungime, digul de Sud (1.497 m), cu farul roșu, danele de încărcare, mii de metri de cheiuri, silozuri, calea ferată, iar suprafața platformei portuare era de 119 hectare.
În perioada interbelică se adaugă platformei portuare noi elemente de infastructura, precum uscătoria de porumb, clădirea administrației portuare, bursa, docul plutitor, iar traficul atinge 6,2 milioane tone în 1937, cifra care situa Constanța între primele porturi europene. În 2021, au ajuns să fie operate 67,5 milioane tone mărfuri.
Discussion about this post