Portul Constanța nu mai pare să fie atât de atractiv pentru turismul de croazieră. Cu ani în urmă, cheiurile românești de la Marea Neagră înregistrau record după record în privința turiștilor sosiți la noi în țară, însă vara aceasta nicio nava maritimă cu pasageri n-a ajuns la Constanța. Doar câteva nave mici fluviale care vin pe Dunăre mai ajung la noi, cu turiști puțini și destul de rar din cauza secetei care a scăzut nivelul apei. Astăzi una dintre ele a acostat în terminalul de pasageri după două luni de pauză.
River Adagio a plecat în urmă cu o săptămână din Budapesta și a făcut escală în principalele porturi dunărene până să ajungă la destinație. Are la bord 130 de turiști americani care au ajuns azi dimineață la cheu. Cei mai mulți sunt pentru prima oară în țara noastră și abia așteaptă să o descopere.
- Am venit de la Budapesta și am trecut prin multe porturi și țări. Nu mă puneți să le enumăr că nu mai știu. A fost foarte frumos și ne bucurăm că am ajuns pe canale și acum în Marea Neagră, povestește o turistă.
- A fost o călătorie minunată și ne bucurăm că am navigat pe canale. A fost un bonus pentru că a fost o decizie de ultim moment și ne bucurăm că am făcut-o, spune un alt pasager.
- Este a doua oară când venim în România. Am mai fost în 2014. Atunci am fost într-o excursie cu mașina 10 zile, la mânăstiri. Acum mergem în Bulgaria. Excursia a fost plăcută. Nu am avut prbleme, mărturisește un alt pasager.
Seceta care a chinuit vara aceasta întreaga Europă s-a răsfrânt și asupra croazierelor interne, iar pentru navigatori, fiecare cursă pe Dunărea fluvială este o aventură. În unele locuri adâncimea obligatorie de doi metri și jumătate nu mai este respectată.
- „Am avut doar 40 de centimetri adâncime, sub navă. Când am început croaziera în Budapesta, apa nu era suficient de adâncă pentru navigație și plănuisem să debarcîm pasagerii la Oltenița”, spune Boris Car, comandantul navei.
- „A fost o decizie de ultim moment a armatorilor. Datorită creșterii apei pe acel sector s-au hotărât să se ajungă la Constanța cu această cursă”, completează George Enciu, agentul navei.
Pasagerele fluviale precum River Adagio aduc în general turiști puțini care nu cheltuie mult. Adevărata mină de aur pentru Constanța o reprezintă uriașele pasagere transoceanice, care n-au mai ajuns anul acesta la noi. Niciuna nu a avut în program portul Constanța. Războiul Rusiei cu Ucraina a adus riscuri mari pe piața asigurărilor navale iar armatorii nu vor să plătească aceste costuri uriașe.
- „Nu au fost progrămari deloc de nave maritime, ne-au transmis din timp că nu vor sosi. Cauza principală în momentul de față sunt asigurările navelor deoarece asigurările pentru Marea Neagră sunt foarte mari”, susține Teodor Patrichi, directorul Terminalului de Pasageri din Portul Constanța.
În anul 2014, socotit cel mai bun, 90 de pasagere transoceanice au vizitat Portul Constanţa. Atunci traficul de croazieră a atins un vârf istoric, de 70 de mii de pasageri sosiți pe mare în România.
Discussion about this post