Iar s-a schimbat ministrul educației, iar avem promisiuni fără număr! Ligia Deca, fost consilier prezidențial, îi ia locul lui Câmpeanu, după ce acesta din urmă și-a dat demisia.
Câți miniștri a schimbat România începând cu 1990?
Mihai Şora (decembrie 1989-28 iunie 1990)
Gheorghe M. Ştefan (28 iunie 1990-16 octombrie 1991)
Mihail Golu (16 octombrie 1991 -19 noiembrie 1992)
Liviu Maior (19 noiembrie 1992 -11 decembrie 1996).
Virgil Petrescu (12 decembrie 1996-5 decembrie 1997)
Andrei Marga (5 decembrie 1997 – 28 decembrie 2000)
Ecaterina Andronescu (decembrie 2000- 19 iunie 2003)
Alexandru Athanasiu (19 iunie 2003- 28 decembrie 2004)
Mircea Miclea (29 decembrie 2004-10 noiembrie 2005)
Mihail Hărdău (10 noiembrie 2005-5 aprilie 2007)
Cristian Adomniței (5 aprilie 2007 – 6 octombrie 2008)
Anton Anton (6 octombrie 2008 – 22 decembrie 2008)
Ecaterina Andronescu (22 decembrie 2008 – 1 octombrie 2009)
Emil Boc – ministru interimar (1 octombrie 2009 – 23 decembrie 2009)
Daniel Funeriu (23 decembrie 2009 – 9 februarie 2012)
Cătălin Baba (9 februarie 2012 – 7 mai 2012)
Ioan Mang (7 mai 2012 – 15 mai 2012)
Liviu Pop (15 mai 2012 – 2 iulie 2012)
Ecaterina Andronescu (2 iulie 2012 – 21 decembrie 2012)
Remus Pricopie (21 decembrie 2012 – 14 decembrie 2014)
Sorin Mihai Cîmpeanu (14 decembrie 2014 – 17 noiembrie 2015)
Adrian Curaj (17 noiembrie 2015 – 5 iulie 2016)
Mircea Dumitru (7 iulie 2016 – 4 ianuarie 2017)
Pavel Năstase (4 ianuarie 2017 – 28 iunie 2017)
Liviu Marian Pop (29 iunie 2017 – 29 ianuarie 2018)
Valentin Popa (29 ianuarie 2018 – 27 septembrie 2018)
Ecaterina Andronescu (16 noiembrie 2018 – 2 august 2019)
Daniel Breaz (2 august 2019 – 4 noiembrie 2019)
Monica Anisie ministrul Educației și Cercetării al României (4 noiembrie 2019 – 23 decembrie 2020)
Sorin Cîmpeanu (decembrie 2020 – 04 octombrie 2022)
Asta ne readuce în prezent la Ligia Deca, care vrea să ducă România la mărire de notă, după ce în ultimii ani, așa cum se poate vedea, niciun mistru nu a reușit să se remarce pozitiv. Potrivit edu.ro, noul ministru declară:
„O prioritate a mandatului meu în perioada imediat următoare o reprezintă proiectele de lege ale educației. Pe baza observațiilor primite în procesul de dezbatere publică, mă voi consulta cu vocile relevante din domeniul educației și voi armoniza actele normative cu recomandările care susțin calitatea, echitatea, integritatea și predictibilitatea în sistemul românesc de educație. Totodată, în colaborare cu membrii Guvernului României și cu autoritățile publice locale, ca ministru al Educației, voi face toate demersurile necesare, astfel încât unitățile de învățământ să nu aibă de suferit în contextul dificil generat de situația economică și energetică existentă la nivel global şi să trecem iarna cu bine împreună. Nu în ultimul rând, știu că una dintre nevoile fundamentale ale sistemului de educație este predictibilitatea. Un obiectiv esențial al mandatului meu este tocmai asigurarea caracterului predictibil al măsurilor educaționale, astfel încât elevii, profesorii și părinții să știe din timp cum se desfășoară procesul de învățământ.”
Cu toate acestea, SAR (Societatea Academică din România) cere ca noul ministru al Educației și echipa să își publice tezele pe site-ul MEN.
„Societatea Academică din România (SAR) îi solicită noului ministru al Educației, Ligia Deca, publicarea voluntară a tezei sale de doctorat, ca și tezele tuturor secretarilor de stat, respectiv ale secretarului general din Ministerul Educației și ale tuturor celor care dețin funcții de conducere la nivelul instituțiilor aflate în subordinea sau coordonarea Ministerului Educației. Solicităm ca această măsură să fie implementată până la finalul lunii octombrie, fiind o măsură necesară pentru redresarea încrederii în sistemul de învățământ românesc.
Transparența și integritatea academică trebuie probate de la vârful Ministerului Educației, dacă într-adevăr se dorește o reformă profundă a sistemului de învățământ românesc. Și doamna ministru Deca, dar și președintele României, Klaus Iohannis, au reiterat nevoia ca reforma educațională să includă respectarea principiului toleranței zero față de plagiat.
Având în vedere aceste declarații, considerăm că nu există un moment mai prielnic pentru a trece de la declarații de bune intenții la exemplul personal. E momentul ca liderii sectorului educației să arate drumul celorlalți prin transparentizarea lucrărilor lor științifice care nu au caracter public. De la ministru la secretari de stat, de la directori și președinți de agenții la inspectori școlari generali, toți cei care dețin funcții de conducere în învățământ trebuie să își facă publice lucrările de doctorat, ca ci și celelalte lucrări cu caracter științific listate în biografii care nu pot fi găsite în spațiul public. Deși nu se află în subordinea Ministerului Educației, la fel ar trebui să procedeze și toți rectorii dacă sunt aliații reformei, și nu complicii unui sistem corupt.
În prezent, următorii secretari de stat din conducerea Ministerului Educației au obținut titlul de doctor:
Antoneta Bolchiș – Doctor în științele educației (UBB Cluj-Napoca);
Ionel Lixandru – Doctor în științele educației (Universitatea din București);
Gigel Paraschiv – Doctor în inginerie mecanică (Universitatea Politehnica din București).
Ne exprimăm speranța că putem trece în sfârșit de la vorbe la fapte și solicităm de asemenea o consultare separată, alături de partenerii noștri din societatea civilă privitoare la creșterea măsurilor privind integritatea academică și prevenirea conflictului de interese în noul pachet de legi al Educației, pentru ca acesta să își poată atinge întregul potențial.
Invităm societatea civilă și cetățenii să se alăture acestui demers.”
Discussion about this post