Articolul pe care îl citiți în aceste momente nu este îndreptat împotriva preoților, nu este o critică, nici o laudă, ci o analiză obiectivă, despre sistemul de taxe pentru nunți, botezuri și înmormântări.
Acest articol este bazat pe declarațiile unui preot care încă se află în sistem, la o parohie din Constanța dar și pe informațiile primite de la alți părinți slujitori.
Cât și de ce te costă
Le scriem în ordine, după ciclul vieții: botez, nuntă și înmormântare. Le tratăm însă la pachet, pentru că așa fac și mulți dintre preoți, când vine vorba de taxă.
„Cele trei, botezul, nunta și înmormântarea sunt taxate. Pentru oricare dintre ele, la unele parohii din Constanța plătești preotului 75-100-200 sau chiar 300 de lei, asta în funcție de paroh și de cum e poziționată biserica respectivă.“, este declarația unui preot care dorește să-și păstreze anonimatul și în același timp locul de slujire.
Însă, taxa mică sau mare este doar începutul.
„Deci, mirele a plătit suma de 100-300 de lei, ca să aibă parte de slujbă, la nuntă, însă după asta trebuie să înțelegeți că mai sunt bani de dat dar, de data asta, de la naș. Nu e obligat, atenție dar cam ajunge în situația să dea. Spre exemplu, după ce se termină nunta, nașul este îndrumat să treacă pe la toți preoții prezenți și de obicei sunt patru. Nașul le dă să spunem 100 de lei, fiecăruia dintre ei. Nu se termină aici, pentru că nașul este îndreptat și către cântăreți, iar în multe cazuri, acești căntăreți se reped ei să ia banii. Am văzut nași care au plecat supărați. Nu mai cunun în viața mea! Așa spuneau.“, susține părintele.
Pe lângă toate acestea, mai există o tradiție care costă.
„Se obișnuiește ca nașul să aducă mirilor vin și pâine, pișcoturi. Vinul acela este recomandat să fie cumpărat de la biserica unde are loc nunta. O sticlă, la unele biserici costă 50 de lei, asta în condițiile în care la magazin găsești vin la 15-20 de lei.“, adaugă preotul.
Eugen Tănăsescu, purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului ne explică de ce există o diferență atât de mare între tarife, de la o biserică la alta:
„Fiecare parohie își stabilește aceste chestiuni financiare, în mod individual, prin autonomia oferită de Statutul BOR. Prin urmare, n-am idee cum și cât variază, ei nu sunt obligați să le aducă nominal la cunoștința Arhiepiscopiei.“, ne lămurește preotul Eugen Tănăsescu.
Iar banii odată dați, nu mai pot fi înapoiați.
„Știu cazul unor tineri care urmau să se căsătorească. Au plătit 300 de lei taxa, însă, în viața lor s-a întâmplat ceva neașteptat și au amânat nunta. I-au spus preotului, însă el i-a anunțat că nu mai poate să le dea banii înapoi, pentru că factura a fost deja tăiată. Eu unul nu sunt de acord cu asta. Canonic vorbind, dacă pui biruri pe capul poporului, focul Iadului te va mânca.“, exclamă preotul.
La pomelnice nu există probleme. Fiecare dă atât cât poate, un leu, doi, trei, zece cât are, ne mai explică sursele noastre. Slujba de înmormântare însă, asta e cu totul altceva.
„Ce face un pensionar cu pensie de CAP? Nu are nici bani de lemne. Eu unu, nu le iau bani, ca alții. Dacă ei pot și vor cu drag să dea ceva, să o facă, dacă nu, nu mă interesează. E după putere și dacă îi e drag. “, este concluzia preotului, care ne-a oferit toate detaliile din interiorul sistemului.
Discussion about this post