Înșelăciunile privind tranzacţionarea de criptomonede sunt tot mai numeroase, odată ce aceasta piață evoluează. Victimele sunt păcălite, spun polițiștii, prin intermediul unor site-uri scam, controlate de societăţi comerciale cu sedii în paradisuri fiscale. În plus, adaugă oamenii legii, a fost constatată o întrepătrundere a modulul de operare romance-scam cu modul de operare trading-scam – adică persoanele sunt atrase în relații romantice online, apoi sunt convinse să investească în criptomonede.
Potrivit Poliției Române, până în prezent, la nivel naţional, sunt înregistrate peste 260 de dosare penale, în care diverse persoane s-au ales cu prejudicii.
Victimele sunt abordate prin mesaje email spam, mesaje pop up sau mesaje pe reţele de socializare şi li se prezintă – de cele mai multe ori prin folosirea imaginii unei persoane publice – posibilitatea de a obţine câştiguri importante, printr-o investiţie minimă, în tranzacţionarea de criptomonede.
Suspecții le creează victimelor impresia realizării unor câștiguri importante, prin modificarea datelor asociate contului de utilizator și solicită investirea de noi sume. În momentul în care victima dorește să retragă „câștigul”, i se solicită alți bani cu titlu de comision/taxă de asigurare/taxă tranzacție interbancară, până în momentul în care acesta nu mai dispune de fonduri. Au existat inclusiv cazuri în care, după ce au fost păgubiți astfel, respectivii au accesat diverse site-uri care pretindeau că pot recupera prejudiciul în schimbul unui comision procentual din sumă, fiind înșelati și prin această modalitate.
Pentru a nu deveni victimă a infracţiunilor cibernetice, Poliţia Română recomandă: utilizarea metodelor suplimentare de prevenire în vederea efectuării tranzacţiilor online (înrolarea cardului în sistemul 3D Secure); să nu fie rulate programe a căror origine nu poate fi verificată; să nu fie deschise anexele unor e-mailuri venite din partea unor expeditori necunoscuţi; să nu fie accesate link-uri primite prin e-mailuri care solicită actualizarea informaţiilor personale; înaintea efectuării tranzacţiilor online să fie verificate cât mai bine produsul şi legitimitatea site-ului sau serviciului oferit.
Discussion about this post