Zeci de țări fac presiuni pentru operațiuni cu un singur pilot. Trecerea la un singur pilot ar putea avea loc începând cu 2027, potrivit Agenției Uniunii Europene pentru Siguranță a Aviației (AESA).
Ideea ca avioanele de linie să aibă doar un pilot este propusă ca o soluție pentru problemele de personal ale companiilor aeriene, dar și pentru reducerea costurilor lor. Peste 40 de țări, printre care Marea Britanie, Germania și Noua Zeelandă, au cerut instituției internaționale de reglementare, care ține de ONU, să dea undă verde acestei modificări, transmite Bloomberg.
Totodată, și AESA, agenția UE privind siguranța aeriană, lucrează la norme în acest sens. Oficialii AESA afirmă că zborurile de linie cu un singur pilot ar putea deveni o realitate din 2027.
Planul nu este pe placul piloților. De asemenea, o astfel de schimbare face ca biletele să fie mai greu de vândut pasagerilor.
Care sunt riscurile?
Tony Lucas, căpitanul unui Airbus SE A330 pentru Qantas Airways Ltd. și președinte al Asociației piloților australieni și internaționali, este îngrijorat de faptul că un pilot singur ar putea fi copleșit de o situație de urgență, înainte ca altcineva să aibă timp să ajungă în cabina de pilotaj pentru a ajuta.
„Când lucrurile merg prost, merg prost destul de repede”, a spus Lucas.
Asta s-a întâmplat la bordul zborului 447 al companiei Air France, care se îndrepta de la Rio de Janeiro spre Paris la 1 iunie 2009. În timp ce avionul zbura la 10.670 de metri altitudine deasupra Oceanului Atlantic, iar căpitanul se odihnea în cabină, cei doi copiloți din cabină au început să primească informații eronate cu privire la viteză, probabil de la tuburile de detecție înghețate din afara aeronavei.
Până când căpitanul a ajuns în cabina de pilotaj, 90 de secunde mai târziu, avionul a intrat în staționare, din care nu și-a mai revenit. Mai puțin de trei minute mai târziu, a lovit apa, ucigând toate cele 228 de persoane aflate la bord.
Lucas își face griji și în legătură cu oportunitățile pierdute de a îndruma piloți juniori, dacă echipajul de zbor lucrează din ce în ce mai mult pe cont propriu.
O altă situație riscantă ar fi decizia unui pilot să își ia viața, în timpul zborului, lucru care s-a și întâmplat. Cel mai recent caz a avut loc în China, în luna martie a acestui an, ducând la moartea a 130 de persoane. Potrivit studiilor, până 8% dintre piloții au gânduri suicidare.
Un alt risc este reprezentat de situațiile în care pilotul decide să se sinucidă prăbușindu-se cu avionul – cel mai recent caz a avut loc în China, în luna martie a acestui an, ducând la moartea a 130 de persoane. Studiile realizate înaintea pandemiei arată că până la 8% dintre piloții au gânduri suicidare, iar procentul e posibil să fi crescut.
Discussion about this post