Războiul din Ucraina a crescut traficul de mărfuri din Portul Constanța la cote istorice. 70 de milioane de tone de mărfuri au intrat și au ieșit din România prin cel mai mare port pe care îl avem la Marea Neagră. Ponderea o dețin cerealele, urmate de petrol, minereuri și combustibili minerali solizi. Și porturile dunărene unde intră navele maritime raporteaza creșteri: Galați si Braila au trafic de petrol și grâne peste așteptări.
După 10 luni de activitate, autoritățile portuare au tras linie, iar surpriza a fost uriașă. România a derulat mărfuri pe cale maritimă într-un ritm nemaivăzut până acum. Cifrele traficului naval sunt dincolo de orice așteptări.
„Vom depăși 70 de milioane de tone. Noi estimăm că vom avea o creștere de peste 10% fața de anul trecut”, a declarat Mihai Teodorescu – director executiv CNAPMC.
Anul acesta, ca și anul trecut, exportul de cereale este cel care a împins masiv traficul de mărfuri din Portul Constanţa. Dacă anul trecut cerealele românești au fost ponderea, anul acesta au venit din urmă și cele ucrainiene. Au ajuns în Portul Constanţa cu ajutorul barjelor plecate din porturile fluviale ucrainiene, Reni și Ismail.
Prin Portul Constanța au trecut la export 22 milioane de tone de cereale, din care 10 milioane sunt grâne venite din Ucraina. Exporturile masive pe cale maritimă au generat investiții mari în instalațiile de încărcare portuare. Un terminal de cereale din Constanta încarcă 3.000 de tone marfă în fiecare ora, în doua nave simultan.
„Până acum avem o creștere de cca. 30%, care reprezintă acest trafic suplimentar venit din porturile dunărene ale Ucrainei, sau de pe trenuri sosite direct din Ucraina care pleacă spre Europa,spre nordul Africii, Orientul Mijlociu sau cum am avut situația acum cateva zile, Coreea de Sud”, susține Dan Dolghin – director operațional terminal cereale.
Acesta este doar un terminal, însă Constanta are câteva astfel de firme care operează nave cerealiere. Au crescut semnificativ și cantitățile de petrol brut, combustibili minerali solizi și minereuri tranzacționate. Un singur terminal specializat pe minereu încarcă sau descarca 90.000 de tone în fiecare zi. De când Rusia a intrat sub sancțiuni internaționale, mărfurile din Kazahstan care treceau prin Rusia spre Europa ajung pe mare în Constanța și apoi spre Turcia, Egipt si China.
„În comparație cu anul trecut, am înregistrat o creștere a traficului de materii prime solide vrac, de aproape 30%”, spune Alexandru Toader – director opera’ional terminal de minereu.
Și la containere stăm bine : anul acesta, transportul de containere a însumat 500.000 de tone marfă.
Discussion about this post