Se apropie Valentine’s Day și Dragobetele, sărbători ale iubirii, ocazii în care se dăruiesc flori, bomboane din ciocolată, bijuterii, produse cosmetice sau alte cadouri romantice, mici atenții pentru persoana iubită. În această lună a iubirii, consumatorii trebuie să fie bine informați înainte de a achiziționa un produs și să se ferească de oferte de vânzări nesolicitate, de vânzătorii ambulanți sau care se află în spații neautorizate pentru comercializarea unor astfel de produse.
Reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor fac o serie de recomandări. Așa că, dacă vrei să-i faci partenerului cadou ciocolată ar trebui să ții cont de următoarele sfaturi:
- La cumpărarea diverselor sortimente de bomboane și ciocolată, pentru a nu le fi afectată sănătatea, să aibă în vedere faptul că achiziționarea acestor produse se face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Înainte de achiziționare, trebuie verificată starea ambalajelor și încadrarea produselor în data limită de consum stabilite de producător.
- Etichetele trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului, ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, trebuie să fie menționate numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare. Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română.
- Pentru ciocolată și produse din ciocolată trebuie menționat în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: „cacao…% minim”. Excepție fac cantitățile nete ale produselor din ciocolată preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame.
- De asemenea, trebuie menționat adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului.
- Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă.
În cazul în care vrei să-i cumperi persoanei dragi produse cosmetice, consumatorii trebuie să fie atenți la o serie de detalii:
- să achiziționeze cosmetice numai din magazine și/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanță fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în cazul în care doresc să facă o reclamație. În plus, atenționăm asupra faptului că produsele originale nu se vând în afara lanțurilor de distribuție, în locuri precum tarabele sau persoanele fizice „cu sacoșă”;
- să fie atenți la prețuri, deoarece prețurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranță din filiere paralele;
- să verifice dacă calitatea ambalajului corespunde valorii produsului. Sunt șanse mari că un produs zis „de lux”, ambalat într-o cutie de carton sau de plastic banală, să fie de fapt o contrafacere; să examineze cu atenție eticheta, o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere;.
De asemenea, consumatorii trebuie să știe că:
- unii producători și importatori „de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă – hologramă, pentru securizarea lor și pentru protejarea mărcii;
- pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripționat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piață, ori al importatorului de produse din afara UE;
- majoritatea produselor trebuie să aibă inscripționată data de minimă durabilitate precedată de expresia „A se folosi preferabil înainte de”, urmată de dată sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripționată aceasta dată, exprimată fie prin lună și an, fie prin zi, lună și an, cu cifre arabe;
- anumite produse precum cremele, nu au dată de minimă durabilitate ci au inscripționat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menționată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranță, în luni de zile (6, 12, 24 luni, de ex.);
- sunt produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni și atunci aceasta nu se mai menționează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele).
- Este foarte important de unde alegem să cumpărăm o bijuterie, având în vedere faptul că bijuteriile se vând peste tot, de la tarabe până la supermarket-uri, magazine de bijuterii și în târgurile de cadouri. O bijuterie „din argint” vândută la colț de stradă și care costă câțiva lei nu poate fi din argint.
- Dacă optăm pentru o bijuterie fină din aur, argint sau bătută cu pietre semiprețioase, ar fi bine să o cumpărăm numai din magazine autorizate care vând astfel de produse.
Oferirea drept cadou a unei bijuterii din metal prețios, cu sau fără pietre prețioase, a devenit din ce în ce mai obișnuită, astfel că piața metalelor prețioase oferă o gamă foarte largă de produse. De exemplu, unul din lucrurile de care trebuie să se țină seama, referitor la încrederea conferită de furnizor, este autorizația eliberată de către ANPC operatorilor economici care desfășoară operațiuni cu metale prețioase, a cărei copie trebuie să fie afișată într-un loc vizibil, în interiorul magazinului.
La achiziționarea bijuteriilor din metal prețios, consumatorii trebuie să aibă în vedere următoarele:
- să solicite informații complete despre produs, preț, condiții de cumpărare;
- să se asigure că primesc un Certificat de calitate în original, care trebuie să conțină obligatoriu detalii corecte, precise și complete referitor la produsul cumpărat (titlul metalului, natura pietrelor etc) precum și datele de identificare ale operatorului economic care comercializează produsul;
- să se asigure că primesc factura fiscală sau bonul fiscal care să justifice achiziționarea produsului;
- să solicite informații suplimentare despre garanția oferita produsului și eventualele probleme de service ce pot să apară;
- să verifice politica, respectivului operator economic, de returnare a bunurilor, în cazul apariției unor defecte ulterioare.
Discussion about this post