Întrebați dacă în contextul creșterii prețurilor oamenii vor fi tentați să cumpere produse de pe piața neagră vândute la prețuri mai mici, 74% dintre români au răspuns afirmativ. Trei din zece români recunosc deschis că vor fi tentați să cumpere produse de pe piața neagră. Aceștia sunt mai degrabă bărbați, persoane tinere, cu nivel mai scăzut de educație, arată un studiu IRES realizat în perioada 19 – 22 decembrie 2022.
Potrivit rezultatelor studiului, principalele produse pe care intervievații menționează că le vor cumpăra de pe piața neagră sunt produsele alimentare (57% dintre persoane le menționează), îmbrăcăminte și încălțăminte (31%). Alte produse, menționate mai puțin frecvent sunt cosmetice și produse de igienă (12%), electronice (11%), țigări (10%).
„Creșterea prețurilor a fost pe tot parcursul anului 2022 principala îngrijorarea a românilor și toate datele noastre arată că se menține și în acest an, cel puțin deocamdată, la același nivel. Creșterea prețurilor a generat scăderea puterii de cumpărare astfel că aproape o treime dintre participanții la sondaj spun acum că ar fi tentați să cumpere produse de pe piața neagră, la un preț mai mic. Dar, în sine, cifra este îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât produsele alimentare sunt pe primul loc între categoriile de produse pe care respondenții le indică pentru a face astfel de achiziții. Credem că, în acest context, este important ca autoritățile, reprezentanții producătorilor, cei ai distribuitorilor și ai comercianților să își unească eforturile pentru a informa oamenii cu privire la toate riscurile la care se expun atunci când cumpără produse de pe piața neagră”, spune Antonio Amuza, sociolog IRES.
Studiul IRES a fost realizat telefonic, pentru Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul”, în perioada 19 – 22 decembrie 2022, pe un eșantion de 1.044 de persoane cu vârsta de 18 ani și peste.
Discussion about this post