Timp de mai bine de cinci ani, voucherele de vacanță au fost o adevarată gură de oxigen pentru turismul românesc. Aproape 2 milioane de euro a pompat statul român în sectorul HORECA, bani care indirect au asigurat mai mult de 10% dintre locurile de cazare, turiştii bugetari fiind constrânşi să rămână în ţară ca să beneficieze de vouchere. Pentru unele locații, banii au fost mană cerească. În acest fel au reușit să supravețuiască pe piață. În alte locuri, patronii au profitat de încasări ca să-și extindă sau să-și renoveze hotelurile.
Voucherele de vacanță au salvat turismul în ultimii ani, fie că vorbim de mare sau de munte. Hotelierii de pe litoral, de exemplu, spun că un turist din trei a achitat cazarea cu tichete primite de la stat. Inclusiv la munte, în unele perioade, aproape jumătate dintre oaspeții cazați au folosit această metodă de plată. Potrivit ANAF, anul trecut au fost emise tichete de vacanță de peste un miliard de lei. Sunt bani mulți care au generat dezvoltare doar pentru clientela din ţară, în vreme ce de turiștii străini nu i-a mai păsat nimănui.
„Voucherele au acționat într-un mod major pentru preluarea unor proprietăți în paragină, multe, la nivelul întregii țări, renovarea lor”, a declarat Anca Nedea, hotelier din Venus.
1,2 miliarde de lei valorează tichetele de vacanță încasate de turism în 2022, de patru ori mai mare ca cea de anul trecut. Practic, un sfert dintre vacanțele anului trecut în România, au fost plătite cu vouchere.
„Aceste tichete de vacanță au ținut în viață, dacă putem să spunem, așa multe destinații și foarte multe dintre locații” , susține Corina Martin – agent de turism, adăugând și că „Tichetele de vacanță au fost supapa de siguranță, gura de oxigen pe care am reușit s-o aducem turismului românesc”.
Există și un cost ascuns: tichetele de vacanţă au crescut numărul de turişti, dar a apărut și „reversul” medaliei: au crescut preţurile, cu 10-15%. Unii specialiști susțin că Guvernul ar fi putut aduce un surplus important pentru turism dacă i-ar fi obligat pe afaceriștii din turism ca un anumit procent din sumele încasate din tichetele de vacanţă să fie cheltuit pentru investiţii.
Sistemul tichetelor de vacanță favorizează apariția clienților captivi, obligați să consume turism românesc. O firmă care are clienți garantați nu este interesată să-și îmbunătățească produsul sau serviciul. Hotelurile mari, însă, au ținut pasul cu pretențiile turiștilor cu bani, care pe lângă vouchere cheltuiesc și sume importante, la mare sau la munte.
„La ora asta am plecat de la 500.000 de euro alocați și am ajuns acum la un million și jumătate de euro. Am reușit să renovăm absolut complet de la A-Z undeva la 700 de băi din toate hotelurile mele. Panourile fotovoltaice reprezintă un proiect pe care l-am accesat prin Ministerul Mediului,” , a transmis Nicolae Bucovală – hotelier.
„Ne-am apucat de investiții la finalul sezonului: gresie, faianță, tot ceea ce-nseamnă chiuvete, baterii. Zugrăvim absolut tot hotelul, nu vă zic de cât material a intrat: TiR-ul cu adeziv, şapă, mortar și nu mai spun”, a precizat Lahme Bolat, managerul unui hotel.
Voucherele de vacanță au fost re-introduse în 2018, cu o valoarea de 1.450 lei. 1.200.000 de bugetari primesc tichete de vacanță. Dacă statul ar acorda tichete pentru toți salariații din economie ar trebui să facă un efort anual de circa două miliarde de euro.
Discussion about this post