Pe de-o parte părinții vor ca exmatricularea „copiilor-problemă” să fie din nou posibilă. Pe de altă parte, profesorii și psihologii sunt rezervați în privința cerințelor părinților de exmatriculare a elevilor care crează probleme și consideră că nu aceasta ar fi soluția.
Ieri, și asociația Vedem Just a propus o serie de soluții radicale pentru stoparea violenței în școli, precum reintroducerea exmatriculării elevilor pentru acte grave de indisciplină sau comiterea de infracțiuni.
Ministrul Educației, Ligia Deca a susținut că s-ar putea face verificarea elevilor la intrarea în școală, pentru a vedea dacă au asupra lor obiecte periculoase sau substanțe interzise. Dar acestea sunt doar discuții la nivelul Ministerului Educații, în colaborare cu ministerul de Justiție și cel al Afacerilor Interne, căci până să fie modificată legea în acest sens o să mai dureze.
„Am discutat cu colegii din guvern, MAI, Justiție să vedem dacă e nevoie de modificări legislative, astfel încât atunci când avem o suspiciune de obiect interzis să se poată demara mai rapid o verificare în acest sens, pentru a nu exista pericole în interiorul școlii”, a subliniat Ligia Deca.
Doar în perioada 2021-2022, peste zece mii de acte de violență au avut loc în școlile din toată țara, cele mai multe în Braşov, Cluj, Dâmbovița, Ilfov și Bucureşti.
Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” a anunțat că va depune măsuri în cadrul Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților. Totodată, sindicaliștii propun să existe din nou posibilitatea ca elevii să fie exmatriculați, atât pe termen limitat (3-5 zile), cât și definitiv. De asemenea, aceștia vor ca elevii indisciplinați să facă „detenție școlară”.
Sindicatele propun să fie introdusă, prin lege, și posibilitatea ca părinții să primească la domiciliu amenzi pentru faptele elevilor, atunci când aceștia distrug bunurile școlilor sau jignesc și lovesc profesorii și angajații unităților de învățământ.
Alte măsuri propuse:
- Normarea în fiecare unitate de învățământ a cel puțin unui post de consilier școlar, fără obligație de catedră, doar cu atribuții și competențe clare în privința elevilor care trec prin dificultăți în familie, crize de identitate sau de adaptare la mediul școlar, care să poată discuta cu elevii indiferent că părinții/reprezentanții legali sunt sau nu de acord, la solicitarea învățătorului/dirigintelui.
- Normarea de posturi de paznici ai unităților de învățământ (deci nu angajați ai firmelor de pază cu care unitățile administrativ-teritoriale au contract), care să îi poată controla pe elevi în ghiozdane / rucsacuri / genți, prin sondaj sau în caz de suspiciune privind deținerea de arme albe, petarde sau substanțe periculoase/psihotrope.
- Obligativitatea de a instala camere video în toate sălile de clasă, holuri și curtea școlii, care să poată funcționa independent de existența sau nu a acordului părinților/reprezentanților legali, cu acceptul cadrelor didactice. Filmările să poată fi utilizate atât ca probe în cadrul cercetării disciplinare, cât și de către organele abilitate ale statului.
- Interdicția utilizării telefoanelor mobile în spațiul școlar, atât în timpul orarului normal, cât și în pauze sau în cadrul activităților extrașcolare. Telefoanele se închid la intrarea în unitate și se redeschid la părăsirea acesteia. Telefoanele găsite funcționând asupra elevilor se confiscă și se predau doar părinților/reprezentanților legali.
Discussion about this post