Transportul portuar maritim s-a menţinut în primul trimestru al acestui an la acelaşi nivel comparativ cu perioada similară din 2022, volumul mărfurilor încărcate înregistrând o creştere cu 8,4%, iar volumul mărfurilor descărcate o scădere cu 8%, potrivit datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.
Mărfurile încărcate şi descărcate în porturile în care sunt operate nave maritime au totalizat 13,977 milioane tone în trimestrul I 2023, iar transportul maritim de containere a însumat 188.000 TEU.
În aceeaşi perioadă, pe căi navigabile interioare au fost transportate 6.903 milioane tone mărfuri şi 7,792 TEU.
Porturile în care a fost desfăşurată cea mai intensă activitate în trimestrul I 2023 au fost Constanţa, cu o pondere de 97,3% şi Galaţi, cu o pondere de 1,8%.
În cursul primului trimestru al acestui an a fost transportată cu preponderenţă tipul de încărcătură vrac solid, cu o pondere de 54,1% în totalul mărfurilor încărcate şi descărcate. Acelaşi tip de încărcătură a dominat încărcările de mărfuri (73,6%), pentru descărcări, cea mai însemnată pondere fiind înregistrată de tipul de încărcătura vrac lichid (50,9%).
Cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate şi descărcate au fost înregistrate în relaţie cu Turcia (15,1%) şi Kazahstan (8,4%). Dintre statele membre ale Uniunii Europene, Spania (4,3%) şi Grecia (3,9%) au înregistrat cele mai mari volume de mărfuri transportate.
Cantităţile cele mai însemnate de mărfuri încărcate au fost Produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 65,4% şi descărcate – Cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, respectiv 39,7%.
În portul Constanţa, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate în trimestrul I 2023, au fost Produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 66,1%. Dintre mărfurile descărcate, ponderea cea mai însemnată a fost deţinută de Cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, în proporţie de 41.
În ceea ce priveşte transportul pe căi navigabile interioare, porturile în care au fost înregistrate cele mai mari cantităţi de mărfuri au fost Constanţa, cu o pondere de 66,2%, şi Galaţi, cu o pondere de 7,5%.
Mărfurile înregistrate în transport internaţional pe căi navigabile interioare, au avut ca destinaţie sau au provenit din state membre ale Uniunii Europene, în proporţie de 15,6%. Ucraina a deţinut cea mai mare pondere ca origine şi destinaţie a mărfurilor transportate în trimestrul I 2023, respectiv 56,4%.
Tipul de mărfuri pentru care au fost înregistrate cele mai însemnate cantităţi în transport internaţional pe căi navigabile interioare în trimestrul I 2023 a fost Produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 42,2%.
În transport naţional pe căi navigabile interioare au fost înregistrate cu preponderenţă Minereuri metalifere, produse de minerit, exploatare de carieră, turbă, uraniu, thoriu, în proporţie de 43,8%.
Sursă: Agerpres
Discussion about this post