Angajaţii nu mai vor să lucreze doar de la birou, munca hibridă capătă tot mai multă importanţă, iar asta pune sub presiune sectorul imobiliar comercial, şi în special pe cel al spaţiilor de birouri, potrivit unui analize realizate de o platformă de investiţii.
„Un studiu comparativ făcut în 27 de ţări a ajuns la concluzia că angajatorii din aceste ţări au dorit ca angajaţii să se întoarcă la birou mai multe zile pe săptămână decât ar fi preferat aceştia. De asemenea, studiile au relevat că, după pandemie, companiile au trecut la un model hibrid care le cere angajaţilor să lucreze 2-3 zile pe săptămână de la birou. Disponibilitatea acestei oportunităţi variază în funcţie de industria specifică în care se află compania”, arată analiza eToro.
Potrivit sursei citate, companiile din domeniul tehnologiei sunt mai flexibile, în timp ce restaurantele, serviciile de alimentaţie publică şi fabricile necesită o prezenţă totală la birou.
Totodată, companiile mici, sub 500 de angajaţi, sunt mai flexibile în ceea ce priveşte prezenţa la birou decât cele mai mari, beneficiind astfel de cheltuieli mai mici cu spaţiul de birou şi utilităţile.
„Această situaţie a dus la un grad de ocupare scăzut al spaţiilor de birouri, ceea ce înseamnă că mai puţini angajaţi populează spaţiul închiriat. În Europa, gradul de ocupare al spaţiului de birouri a început să urce de la 43% la 55%, dar este sub media de 70% de dinaintea pandemiei. Angajaţii preferă să vină la birou în mijlocul săptămânii, gradul mediu de ocupare al birourilor fiind mai ridicat marţea (63%), miercurea (62%) şi joia (62%)”, se mai precizează în comunicat.
În Bucureşti, gradul de neocupare a rămas la 15%, acelaşi nivel ca în trimestrul anterior şi ca cel din T1 2022. Ultima dată când a fost înregistrat un nivel mai mare a fost în 2014.
„După un an puternic în 2022, piaţa de birouri din Bucureşti a înregistrat o activitate limitată de închiriere în primul trimestru din 2023, cu tranzacţii înregistrate de doar 46.000 mp. Acesta este cel mai scăzut nivel de absorbţie trimestrială din ultimii doi ani şi reprezintă o scădere de 35%, de la an la an, faţă de volumul înregistrat în T1 2022”, arată analiza.
eToro este o platformă de trading şi investiţii ce permite oamenilor să îşi dezvolte cunoştinţele şi să-şi crească veniturile ca parte a unei comunităţi globale de investitori de succes.
Sursa: Agerpres
Discussion about this post