Este anchetă la o unitate de cazare din Costinești, după ce noaptea trecută, 21 de turiști cazați în vilă, printre care și copii, au ajuns la spital cu probleme digestive. Reprezentanții pensiunii se apără și spun că alimentele consumate zi de zi sunt proaspete, cu certificate și că nu au mai avut probleme până acum, în timp ce inspectorii de la Protecția Consumatorului au luat la verificat fiecare centimetru al unității, produsele și documentele pentru a stabili ce a dus la problemele de sănătate ale turiștilor.
Alerta s-a dat aproape de miezul nopții la vila turistică din stațiunea Costinești, acolo unde își petrec vacanța zeci de turiști veniți cu familia, din diverse zone ale țării. Oamenii au sunat la 112 și au cerut ajutorul medicilor, acuzând probleme digestive. În total, 21 de persoane au fost transportate la spital pentru investigații amănunțite.
„La fața locului au fost alocate rapid mai multe resurse din cadrul inspectoratului, o autospecială de transport victime multiple, o ambulanță SMURD B și două ambulanțe SAJ Constanța. Colegii mei au găsit 21 de persoane, care au fost transportate la spital pentru investigații amănunțite. Este vorba despre 11 femei, 4 bărbați și 6 copii”, a declarat lt. Anamaria Stancu, purtător de cuvânt al ISU Dobrogea.
Cei 21 de turiști au ajuns la Spitalul Clinic de Boli Infecțioase Constanța, unde medicii le-au aplicat tratamentul corespunzător. Cei mai mulți au fost stabilizați și nu au avut nevoie de internare. În acest moment doar trei persoane se mai află sub supravegherea medicilor, iar starea lor este bună.
„Majoritatea sunt din Timișoara, mai este o familie din Sibiu și încă o persoană din Târgoviște. Dintre cei 21 care s-au prezentat, trei au rămas internați, alte două persoane au necesitat reechilibrare electrolitică endovenoasă și ulterior au plecat acasă, după 2 ore. Au fost doar 6 copii, cu vârste între 3 și 14 ani, ceilalți sunt adulți cu vârste între 19 și 64 de ani”, spune dr. Claudia Cambrea – directorul SCBI Constanța.
„Am mâncat, da! Soțul nu are nimic, eu am avut ceva probleme, acum sunt bine. Seara am mâncat cartofi cu cârnați. Nu știu de la ce. Și fetițele și soțul sunt bine, doar eu am avut probleme. Am fost la spital și mi-au băgat o perfuzie și am revenit la pensiune”, a precizat o turistă.
Reprezentanții unității de cazare se apără și spun că nu știu ce s-a întâmplat și cum au ajuns turiștii să aibă probleme digestive, întrucât toate alimentele consumate au fost proaspete, au certificate și nu au mai avut probleme până acum.
„Am fost sunată în jurul orei 23.00 că sunt câteva persoane care acuză probleme digestive. Noi le asigurăm turiștilor pensiune completă. Nu știm de la ce este. Unii au simptome, alții nu. La noi am servit la prânz ciorbă de perișoare și sote de porc cu paste, iar seara cârnat la cuptor cu cartofi. Sunt un grup de prieteni. Alimentele sunt proaspete. Toate sunt cu certificat, sunt de la firme specializate. Nu am mai avut probleme”, se apără Angela Mândru – reprezentant vilă.
Turiștii care au ales această pensiune pentru a petrece vacanța pe litoral au numai cuvinte de laudă la adresa acestei unități de cazare.
„Spre fericirea noastră nu s-a întâmplat și noi ne-am gândit inițial că ar putea fi mâncarea de aici, am suspecat apa, apa de mare, nu știu. Am venit exact pentru faptul că are cele trei mese incluse ca să nu fiu nevoit să mănânc nimic de pe plajă pentru că mi-e frică”, susține un turist.
„Dacă 20 de ani eu nu am avut niciun fel de astfel de problemă., nici cu copiii cu care am venit în tabără, nici cu familia și cu prietenii, am rezervat să-mi aduc și copii și nepoții pe 7 august, vă dați seama că pentru mine este incredibil. Da, sigur, am mâncat aici seara trecută. Un cârnat, nu știu de care, era foarte gustos, cu o garnitură de cartofi. Nu am nimic și nici copiii și nici nimeni. Eu cred că au consmat ceva în altă parte. Sunt familii venite în grup”, spune un alt turist.
Inspectorii de protecția Consumatorilor, de la Direcția de Sănătate Publică și alte instituții de control au ridicat probe și urmează să stabilească exact dacă alimentele servite sunt de vină sau turiștii au consumat altceva din afara unității de cazare.
DSV a închis blocul alimentar, iar unitatea trebuie să se reautorizeze din punct de vedere sanitar.
Iată abaterile constatate de inspectori:
- Materii prime-produse de origine animală (crenvurști, parizer, salam feliat, salam victoria, carne porc congelata, cotlet porc gatit-congelat) depozitate fără elemente de identificare-caracterizare;
- Agregate frig (congelator pentru carne de pasare, congelator legume fructe, frigider lactate, frigider oua) cu urme de rugină, chedere cu mucegai și mizerie;
- Bucatarie:
- Frigider probe cu urme de rugina, în stare avansata de coroziune;
- S-a constatat prezenta muștelor; se utilizează ustensile de plastic;
- Se utilizează pentru preparatele culinare brânză telemea de vacă, depozitată în condiții improprii pe paviment la temperatura de 23 grade celsius, contrar indicațiilor producătorului care precizează „A se depozita la temperatura de 2-4 grade celsius”;
- S-a constatat prezenta ustensilelor de curățenie (mops, găleată, mătură) lângă materiile prime; Totodată se regăsește unt depozitat în condiții improprii la temperatura de 25 grade celsius, contrar indicațiilor producătorului „A se depozita la temperatura de 2-4 grade celsius”;
- Chiuveta din bucătărie prezintă urme de mucegai;
- Se utilizea cuțite și ustensile neconforme din lemn, uzate și cu nituri;
- Coșurile de gunoi sunt fără capac și sistem de acționare cu pedala;
- MENIU:
- Nu sunt respectate prevederile ordinului 201/2022, Reg.1179/2011, Ordinul 163/2021, Ordinul 183/2016 și anume nu sunt informați consumatorii cu privire la declarațiile nutriționale, lista substanțelor posibil alergene, menționarea produsului „produs din produs decongelat”.
- PISCINA:
- S-a constatat utilizarea unor saltele cu pete și neigienizate; nu se menționează adâncimea acesteia, lipsa punct negru pe fundul apei care să ateste claritatea acesteia;
- Nu exista registru care să ateste clorinare apei.
- SPATII DE CAZARE:
- Operatorul economic detine spații de cazare – 22 camere , care la data și ora controlului erau ocupate în totalitate. S-a permis controlul în una din aceste camere unde s-a constatat lipsa informațiilor cu privire la serviciile gratuite și cu plata conform clasificării, lipsa informațiilor cu privire la instrucțiunile de utilizare a telecomenzii aferente aparatului de aer conditionat – televizor; furnirul patului depreciat;
- S-au sigilat și oprit din circuitul consumului uman produsele cu abateri ( 10.854kg)
- Se propune OTPS pentru BUCĂTARIE și PISCINĂ.
Discussion about this post