Nu mai este de glumă! Din 30 noiembrie în România devine funcțional Sistemul Garanţie – Returnare. Asta înseamnă că românii vor fi obligați să ofere o garanție, de 50 de bani, pentru fiecare recipient de băutură pe care îl cumpără de la magazin, iar ulterior dacă vor dori să își recupereze banii vor trebui să îl returneze. Sistemul de Garanție-Returnare își propune să încurajeze returnarea ambalajelor de băuturi de unică folosință pentru a fi reciclate, scopul final fiind acela de a crește cantitatea și calitatea materialelor colectate pentru reciclare.
Încă de anul trecut producătorii, importatorii și comercianții de băuturi din România au fost inștiințați că trebuie să se înregistreze în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare pentru ambalaje. Altfel aceștia nu vor mai putea să-și vândă produsele. Ministrul mediului a fost foarte clar si a anunțat că data limită nu este negociabilă. Este insă convins că românii se vor conforma. Va prima spiritul civic dar și banii vor fi importanți, evident.
„Eu sunt convins că românii ca și cetățenii ceilalți se vor conforma. O vor face din spirit civic dar și pentru că sunt siguri că efortul le va fi răsplătit. Acum sunt dubii la traseul acestor deșeuri. Ok, colectez separat dar am văzut că șoferul îl ia în amestec și efortul e în zadar. Când un cetățean va băga întrăun aparat la magazine un astfel de recipient de băuturi, sunt convins că va fi sigur că acel pet sau doza sau sticlă va ajunge în instalație de reciclare si va face acest lucru din punct de vedere civic și pe de altă parte o vor face ca să își recupereze acei 50 de bani opriți garanție”, a precizat Mircea Fechet, Ministrul Mediului
Pentru unii însă banii sunt prea puțini ca să merită efortul. Poate dacă statul român ar mai plusa, efortul s-ar justifica. Sunt însă și români cu spirit civic, pentru care banii nu contează.
„Ideea este foarte bună, numai că nu știu dacă pentru 50 de banji spre exemplu m-aș deranja. Poate dacă s-ar da mai mulți bani…”, spune un constănțean.
„Nu cred că suma ar trebui să conteze. Ar trebui să fim preocupați de mediu, de reciclare. Da, aș merge să înapoiez ambalajele”, susține un alt constănțean.
Decizia îi privește inclusiv pe comercianții care activează în domeniul ospitalității. Vorbim aici de tot ce înseamnă baruri și restaurante aflate în stațiuni. Aceștia spun că se vor conforma, însă o soluție mai viabilă din punctul lor de vedere ar fi fost acele automate în care introduci recipientul și primești banii. Altfel, garanția în cazul lor se va regăsi cel mai probabil în prețul finit al băuturii.
„Nu o să fie ușor, pentru că trebuie să găsim o soluție ca să încasăm mai întâi garanția, apoi sigur că o vom returna. Cred că dacă se amplasează un tonomat din acela în zona magazinelor era mai ușor”, spune Răzvan Chițan, administrator terasă.
Neînregistrarea în baza de date aferentă Sistemului de Garanție- Returnare este egală cu amenzi între 20.000 și 40.000 lei.
Potrivit statisticilor, România se află la coada clasamentului în ceea ce privește reciclarea selectivă. În acest moment ne învârtim în jurul a 12% cantitate de deșeuri selective trimise la reciclare. Din totalul de peste 6 milioane de deșeuri generate anual în țara noastră, cifra este una modestă dacă o raportâm la obligațiile pe care și le-a asumat țara noastră în fața Comisiei Europene. Potrivit acestora, până în 2030 trebuie să deviem de la groapă 90% din cantitatea de deșeuri. Iar aceste obligații trebuie duse la îndeplinire. În caz contrar, România ar putea fi pusă să plătească penalități și amenzi drastice.
Discussion about this post