World Vision România solicită reintroducerea burselor pentru elevii navetişti de la sate şi a bursei de studiu şi susţine că acestea asigurau o formă de sprijin pentru zeci de mii de copii din familii dezavantajate.
„Fundaţia World Vision România a analizat ultima metodologie de acordare a burselor şcolare supusă dezbaterii publice de către Ministerul Educaţiei până în data de 4 septembrie 2023. În baza experienţei programelor pe care le desfăşoară de peste 30 de ani pentru accesul copiilor din mediile dezavantajate la o educaţie echitabilă şi de calitate, inclusiv prin oferirea de burse, organizaţia a trimis către Ministerul Educaţiei trei solicitări: reintroducerea burselor pentru elevii navetişti din mediul rural, reintroducerea burselor de studiu şi reanalizarea cotei de 30% per clasă pentru bursa de merit”, se arată într-un comunicat remis presei.
Fundaţia cere reintroducerea burselor sociale destinate elevilor navetişti din mediul rural, pentru toate ciclurile de învăţământ din mediul preuniversitar.
Potrivit sursei citate, Ministerul Educaţiei „elimină”, prin ultima propunere de metodologie pentru acordarea burselor, acest drept pentru toţi elevii navetişti din mediul rural, atât din ciclul primar şi gimnazial, cât şi din ciclul liceal.
World Vision cere reintroducerea burselor de studiu în varianta Ordinului nr. 3.073 din 31 ianuarie 2022, care prevedea că un elev poate beneficia de bursă de studiu dacă venitul per membru de familie nu depăşeşte minimul pe economie şi dacă are media anuală cel puţin 7,50.
„Prin vechea metodologie, bursa de studiu împreună cu bursa pentru elevii navetişti din mediul rural asigurau o formă de sprijin pentru mii de copii din familii dezavantajate, dar care reuşeau totuşi să ajungă la şcoală”, susţin reprezentanţii World Vision.
Totodată, World Vision consideră criteriile pentru bursa socială „mult prea restrictive”.
Potrivit sursei citate, eliminarea bursei pentru elevii navetişti din mediul rural şi a bursei de studiu nu face decât „să îngreuneze” parcursul educaţional al majorităţii copiilor din mediile dezavantaje care se confruntă cu două obstacole: lipsa de educaţie a părinţilor şi lipsa unui venit pentru un trai decent.
„În clipa de faţă, această propunere vine cu un grad semnificativ de imprectibilitate şi de decalaje între clase. (…) Pentru un elev care învaţă foarte bine, dar vine dintr-o familie dezavantajată, suma de 450 de lei (cât reprezintă cuantumul bursei de merit) poate ajunge un factor determinant în această direcţie. (…) În plus, în situaţia de faţă, avem îndoieli că denumirea de „bursă de merit” atribuită pentru 30% dintre copiii din fiecare clasă este cea mai corectă din punct de vedere al definiţiei meritului, aşa cum se raportează celelalte ţări din UE şi nu numai la elevii cei mai performanţi”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România, citată în comunicat.
„Nu suntem de acord cu eliminarea burselor pentru elevii din mediul rural care învaţă în altă localitate decât domiciliul lor şi nici cu eliminarea burselor de studiu. Trebuie să oferim astfel de burse pentru cât mai mulţi copii din medii dezavantajate, care chiar au nevoie de acestea, nu să le eliminăm şi fără să-i întrebăm pe copii mai întâi. Mulţi elevi depind de aceste burse. În primul rând, copiii respectivi trebuie să folosească transportul în comun oferit de firme private, deseori la un preţ costisitor, pentru a ajunge la şcoală. Iar în multe cazuri şcolile nu le decontează preţul abonamentelor”, a transmis Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
Discussion about this post