România vrea să accelereze tranzitul cerealelor ucrainene de la 2 la 4 milioane de tone pe lună. Lucrările de modernizare ale porturilor Galați si Constanţa sunt bine venite, însă până acum nu au dus la rezultate spectaculoase.
Nu există nici prea multe baraje disponibile pentru transportul fluvial al grânelor pe Dunăre, iar trenurile ce aduc cereale în portul Constanța așteaptă zile întregi la transbordarea mărfurilor în nave de transport maritim. Acum autorităţile își întorc privirea spre Dunăre, iar minsterul Transporturilor o vrea navigabilă zi și noapte, 24 de ore din 24.
Înalţi reprezentanţi ai Statelor Unite ale Americii, Uniunii Europene, Republicii Moldova şi României s-au reunit la Constanţa ca să găsească cele mai bune soluții.
Toate cele 3 țări sunt de acord că trebuie accelerate exporturile de cereale din Ucraina, în contextul atacurilor rusești cu drone asupra porturilor ucrainene de la Reni şi Ismail.
„In luna august s-au tranzitat prin România în jur de 2.5 milioane de tone de grâne. Nivelul la care ne dorim să ajungem în lunile urmatoare este de 4 milioane de tone și este posibil. Din perspectiva transportului pe Dunăre, Canalul Sulina este singura cale navigabilă viabilă pentru aceste transporturi şi de aceea este important ca autorităţile navale să optimizeze capacitatea acestei rute. Mai multe nave pe Dunarea maritimă înseamnă mai mulți piloti care să le ghideze și mai multe şalupe care să-i transporte .Am reușit să mărim numărul de piloți si vreau sa mulțumesc MApN care ne-a ajutat cu încă 1o piloti fața de cei 54 pe care-i aveam„, a transmis -Sorin Grindeanu – ministrul Transporturilor
„Ce e de făcut ca să marim cooperarea noastră economică? Înainte de toate, eliminarea timpilor foarte mari de așteptare pentru navele maritime care tranziteaza canalul Sulina, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână” , a declarat Oleksandr Kubrakov – vicepremierul Ucrainei
Cantități mult mai mari de grâne sunt așteptate să sosească pe toate rutele de transport româneşti: terestre, pe calea ferată, dar şi navale pentru menţinerea unui flux continuu pentru exporturile şi importurile din Ucraina.
Investiţiile României in infrastructura de transport, majoritatea cu fonduri europene, sunt importante şi pentru legăturile ţării noastre cu Republica Moldova şi Ucraina în anii viitori, în perioada de după conflict, când va avea loc şi reconstrucţia ţării vecine.
„Asta înseamnă să construim mai multe poduri , sa imbunatatim infrastructura de cale ferată, să facem investiții în porturile noastre, dacă vorbim de Moldova putem extinde capacitatile din Portul de la Giurgiulesti” a spus Vladimir Bolea – ministrul Agriculturii din Moldova.
Înalţi reprezentanţi ai Statelor Unite ale Americii, ai Uniunii Europene, Republicii Moldova şi României s-au reunit pentru a discuta despre rutele alternative pentru transportul cerealelor din Ucraina, la initiativa Ambasadei Statelor Unite la Bucureşti
„Avem o ruta alternativa viabila, prin Marea Neagră. De când Acordul Cerealelor a picat, ne bazam tot mai mult pe rutele reprezentate de Dunare, Marea Neagră și porturile moldovenesti” -a transmis Magda Kopczynska – director în Comisia Europeana
„Constanţa este al şaselea port din Marea Neagră pe care-l vizitez. E impresionant și minunat să vad capacilitatile suplimentare care vor fi oferite de-acum înainte ca să ajutam Ucraina să exporte mai mult” a adăugat Jim O’Brien – U.S. Sanctions Coordinator
Problema tranzitului prin România a apărut când Rusia nu a mai reînnoit acordul cerealelor din Marea Neagră. Acordul permitea exportul cerealelor, cu nave de transport maritim care trebuiau să navigheze prin Marea Neagră de-a lungul unui coridor umanitar spre Istanbul. Navele erau inspectate într-o bază a marinei turce de o echipă specială compusă din experţi ruşi, turci, ucraineni şi ai Naţiunilor Unite.
Discussion about this post