În Gara CF Constanța se află expusă o locomotivă fabricată în anul 1911, de tip Bft-n, care a fost fabricată de compania germană Orenstein & Koppel la începutul sec. XX. Cu o lungime de doar 5,9 metri și greutatea de 18 tone, vechea locomotivă avea o putere de 60 CP și dezvolta o viteză maximă de 15 km/ oră.
În afară de dimensiunile reduse pentru o locomotivă, o altă particularitate este că nu avea un cuptor pentru a arde combustibilul necesar încălzirii apei din cazan, pentru a produce astfel aburul necesar punerii în mișcare. Este dotată cu un tanc de înmagazinare care era încărcat direct cu abur de la un boiler. Acest tip de locomotivă a fost creat special pentru manevre în locuri care prezintă pericol de foc și explozie, cum ar fi rafinării, depozite de produse petroliere, depozite militare și fabrici de muniții sau produse periculoase.
Locomotiva expusă în Gara CF Constanța a fost fabricată pentru rafinăria Astra Ploieşti şi a fost folosită pentru deplasarea vagoanelor – cisternă destinate produselor descărcate de pe navele ce ajungeau în Portul Constanţa, în zona depozitelor care în prezent aparțin societăţii Oil Terminal.
După o exploatare de aproximativ 50 de ani a fost garată în curtea aceleiași societăți până în anul 2015.
Locomotiva a fost recondiţionată timp de de şase luni, de către personalul din cadrul secţiei Mecanică a societăţii Oil Terminal, în colaborare cu inginerul specialist al SRCF Constanța Radu Bellu, iar apoi a fost expusă în Gara CF Constanța.
Locomotiva de tip Bft-n reprezintă unul dintre cele două exemplare de acest tip care mai există în România, celălalt fiind expus la Muzeul Locomotivelor cu abur din Sibiu.
Discussion about this post