Portul Constanţa se sufocă sub povara containerelor de mărfuri. Mii de containere aşteaptă zile întregi pentru a fi puse pe roți, în agitaţia sufocantă, iar asta generează costuri tot mai mari, pe lângă întârzieri în livrări şi scumpiri pentru clienţii finali. Transportatorii au ajuns în pragul disperării din cauza zilelor pierdute-n port, iar azi – ca formă de protest – au anunțat că trag toate camioanele, pe dreapta. Picătura care a umplut paharul a fost o taxă de 10 euro pe care fiecare TIR o va plăti de la 1 ianuarie, la fiecare intrare în port, impus de unul dintre operatori.
Mii de TIR-uri și si zeci de mii de containere sunt blocate, în acest moment în terminalul din Constanța Sud-Agigea. Din cauza războiului, mărfurile transportate pe Marea Neagră ajung doar în România. Pe cheurile din Agigea sunt descărcate 6-7 mii de containere pe zi. Sunt pline de mărfuri care ar trebui s-ajungă în magazinele din țară sau străinatăte. Fiecare șofer care vine în port ca să ridice un container, trebuie să astepte programarea la dană, care sosește în baza unui cod din mai multe cifre. Acesta se numește codul PIN. Aceste coduri PIN reprezintă mărul discordiei și sămânța scandalului în toată aceasta poveste.
„O parte din șoferi s-au dus și s-au angajat la dumnealor la firmă pentru că au un program de lucru. La noi nu au așa ceva. Nu poți să îi spui când el stă în coadă cu orele. Se pierd pinuri, că daca se pierd mai sunt tocmai a doua zi. Ei nu suplimentează desi există această posibilitate”, a declarat Cristi Cioată – patron firma de transporturi.
Infrasturctura portuara din terminalul de containere este depășită de fluxul uriaș de mărfuri. Anul acesta au fost recorduri unul altul: s-a ajuns la o mie de TIR-uri care vin în fiecare zi să scoată containerele din Port. Încărcarea și descărcarea navelor la cheu au crescut cu 30% iar timpii petrecuți la Vama cu formalitățile aproape s-au dublat.
„Ei sunt depășiți numeric, de situație, de volum. Datorită fluxului mare din cauza războiului. Ucrainienii sunt de 4-5 ori mai mulți ca noi” , a transmis Petre Alexandru – transportator.
Lipsa de personal generează cele mai multe din probleme: în port lucrează tot atâția muncitori câți erau și înainte de război, când traficul de mărfuri era mult mai scăzut. Transportatorii rutieri acuză managementul portuar că nu angajează mai mulți oameni ca să fluidizeze traficul de mărfuri. În terminalul de containere de la Agigea, situaţia din acest moment este foarte tensionată.
„Marea majoritate a transportatorilor a decis încetarea activității mai exact prin nepreluarea comenzilor de transport. Am întâmpinat multe probleme, am cerut ajutor autorităților statului, am făcut adrese și am ajuns în acest punct. Cireașa de pe tort a fost o taxă cerută, care se va implementa de la 1 ianuarie, fiecare camion care va intra în terminal va trebui să achite o taxa de 10 euro”, a povestit Cristian Stoica, transportator.
Taxa de 10 euro per camion se va plăti de la 1 ianuarie, la fiecare intrare în terminal. Conducerea operatorului portuar care a decis introducerea ei susține că era necesară luarea unei astfel de hotărâri, iar banii vor fi direcționați către creearea de condiții decente pentru transportatori.
Pentru companiile care au un volum mare de trafic, s-a introdus un sistem de discount care reduce valoarea tarifului de intrare până la 8 euro/tranzacție. Costuri care vor fi acoperite sunt: Mentenanță și reparațiile pentru peste 25 km de drumuri folosite de camioane în terminal, dezvoltarea unor noi drumuri și dezvoltarea parcărilor pentru camioane. Toate acestea au fost suportate până acum chiar de către operatorul portuar.
Problemele din port se vor vedea curând și pe rafturile magazinelor, cred transportatorii, dacă situația nu se rezolva.
Discussion about this post