În apropierea Crăciunului mulți credincioși așteapă preotul să le treacă pragul casei, aceasta fiind una dintre cele mai vechi tradiții creștine legată de sărbătoarea Nașterii Domnului.
Prin acest ritual în care preotul umblă cu icoana din casă în casă se serbează vestirea unei mari bucurii, fie a Nașterii Domnului, când întreaga făptură văzută și cea nevazută se pregatește de sărbatoarea Întrupării Fiului lui Dumnezeu, fie a Botezului Mântuitorului, când apele se sfințesc și întreaga natură se înnoiește.
Umblatul cu icoana pentru a vesti Nașterea Domnului, sau Ajunul, este o rânduială foarte veche, urmele ei pierzându-se în anii de început ai erei creștine. Astfel, această tradiție ne apare încă din primele secole ale creștinismului, încă de pe când sărbătoarea Nașterii Domnului și cea a Bobotezei se sărbătoreau împreună, în ziua de 6 ianuarie, se arată pe siteul CreștinOrtodox.
Astfel, umblatul cu icoana înaintea Crăciunului este o frumoasă slujbă misionară, având mareața datorie de a anunța nespusa dragoste a lui Dumnezeu față de om, anume aceea de a se întrupa „pentru noi și pentru a noastră mântuire”. Se vede cum această vizită a preotului pe la casele creștinilor este o datorie, ca un fel de strigăt de bucurie ce nu poate fi oprit.
Fiecare preot vestește Nașterea Domnului în parohia lui. Astfel, în funcție de mărimea parohiei, preotul poate începe să umble cu icoana mai devreme sau mai târziu. La sate, această vestire se petrece chiar în ajunul Crăciunului, ori cu vreo două zile mai înainte. În schimb, la orașe, unde parohiile sunt mai mari și credincioșii mai numeroși, preoții pot începe chiar cu câteva zile bune mai devreme.
Preotul își pune doar epitrahilul, iar în mână poartă icoana Nașterii Mântuitorului. Împreună cu un dascal, care îl însoțește, și cu credincioșii la care se oprește, preotul cântă Troparul Nașterii Domnului, dând celor de față spre sărutare, rând pe rând, icoana Nașterii Domnului. Preotul vine cu Sfânta Icoană în casa fiecaruie, binecuvântând pe toți cei de față, cât și pregătirile casei pentru întâmpinarea marelui eveniment al Nașterii, mai scries ursa citată.
La sate, pentru acest ritual se ținea chiar în ajunul Crăciunului, preotul binecuvânta și alimentele pregătite cu grijă și așezate pe masă de gospodine.
Sursă: CreștinOrtodox
Discussion about this post