Cu WC-uri în fundul curții, cu o Poliție subdimensionată, curse de căruțe pe drumurile județene, trafic de carne vie și de droguri în plină expansiune și un sistem feroviar bătrân și îmbătrânit de întârzieri, noi vrem neapărat în Schengen. În materiale viitoare vom reveni în parte la fiecare dintre capitolele enunțate mai sus, însă, azi ne concetrăm pe ultimul expus, CFR și nu în ansamblu, ci țintit, mai exact pe bariere.
Care bariere? Cele care se ridică și coboară în fața mașinilor și pietonilor, la trecerile de la calea ferată.
În România, la cea mai recentă numărătoare oficială existau 460 de bariere acționate manual. Ce însemană asta? Practic, un acar vine și dă la manivelă, pănă se coboară acea bară, atunci când trece trenul. Tot el sau ea, pentru că lucrează și femei în sectorul aceasta, dă de manivelă până bara se ridică cu totul.
Manivelă pentru barieră acționată manual.
Barieră acționată manual.
Iată ce ne declară o doamnă, trecută de 80 de ani care a făcut meseria asta în Portul Constanța:
„Eu am muncit și la acte, treceam vagoanele care intrau și ieșeau din port dar timp de 9 ani, tot la CFR am muncit și la o barieră manuală. Eram însărcinată pe vremea aia și dădeam de manivelă. Era foarte greu și din cauza efortului am născut prematur pe una din fetele mele.“, ne declară pensionara.
Iar astfel de bariere încă mai există. Ele duc mai departe pe lângă istoria CFR și o problemă, o amenințare mare pentru oameni:
„ Dacă ți se face rău și nu ai cum să ajungi să cobori bariera, când primești ordin prin stație și nici nu poți să anunți că nu ai reușit s-o cobori, atunci trece trenul și dă să spunem peste niște oameni, care trec nu au de unde să știe că vine trenul. Ferească! “, ne explică aceeași persoană.
Nu vă temeți, că nu se întâmplă nimic, ne anunță cei de la CFR, printr-un răspuns oficial:
„În conformitate cu prevederile Instrucțiunilor de lucru și a reglementărilor feroviare în vigoare, nu este permisă trecerea trenului prin pasaj fără ca bariera să fie închisă. Astfel, dacă personalul feroviar nu primește confirmarea de la agenții care deservesc bariera că aceasta este închisă, nu este permisă trecerea trenului prin pasaj.“, este punctul de vedere al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR S.A.
Barieră acționată manual.
CFR a anunțat încă din 2019 un proces de moderinizare a barierelor existente, pentru că multe dintre ele nici măcar nu sunt semnalizate. De asemenea, autoritatea are în plan să înlocuiească mai multe bariere manuale cu unele automatizate.
Însă, există foști și actuali angajați care spun că înlocuirea sistemelor ar duce evident la pierderea unor locuri de muncă, iar anumite voci susțin că barierele manuale sunt mai sigure decât cele tehnologizate. Astea, în timp ce alți lucrători susțin exact contrariul.
Noi sperăm doar că nu vor exista accidente care să ne oblige ca jurnaliști să raportăm tragedii, drame în urma cărora politicienii să vină tot cu promisiuni, în loc de soluții.
Discussion about this post