Pandemia și acum războiul din Ucraina au șters Constanța de pe harta turismului de croazieră. Sunt aproape 3 ani de când nicio navă maritimă nu a mai acostat în Portul Constanța, iar veștile nu sunt bune nici pentru croazierele fluviale. Pierderile economice sunt imense, spun operatorii din turism care nu au speranțe prea mari nici pentru perioada următoare, în condițiile în care marile companii de cruising nu mai includ Marea Neagră în traseul turistic, din cauza pericolelor apărute odată cu izbucnirea conflictului armat.
Portul Constanța tinde să dispară de pe harta navelor de croazieră. O demonstrează statisticile din ultimii ani, care arată un adevărat declin al turismului la Marea Neagră. Daca în 2013 se înregistrau 69 de escale și peste 50.000 de pasageri, un an mai tarziu se înregistra un adevarat record. 96 de escale au facut pasagerele maritime în Portul Constanta. Anul 2014 a fost maximum de dezvoltare pentru Portul Constanța, când vorbim despre navele pasagere care acostau în terminalele specializate. Apoi, Rusia a atacat pentru prima dată Ukraina, în Crimeea, și a inceput declinul.
„Aveam atunci aproape 70.000 de pasageri veniți să ne viziteze, aduși de aproximativ 50 de nave de croazieră. Anii ce-au urmat au dus la o rărire semnificativă a traseelor din Marea Neagră, din cauza faptului că existau prea puțin obiective turistice fără porturile din Rusia și din Ukraina” , a declarat Vlad Popescu, agent de croaziere maritime.
Declinul a continuat cu pandemia COVID-19 și a culminat cu declașarea războiului în Ucraina. Anul trecut, 28 de nave maritime de croazieră își anunțaseră prezența în Portul Constanța, însă niciuna nu a mai ajuns.
„Marea Neagră este declarată în totalitate zonă-de-război , asigurările sunt dublate, nu mai sunt porturi care pot fi vizitate de navele-pasager decât Constanța și poate porturi din Bulgaria și Turcia”, susține Adrian Mihalcioiu – liderul Sindicatului Navigatorilor.
Așteptările nu sunt prea mari nici pentru acest an. Cinci nave mari de pasageri au anunțat că vor sosi la Constanța, însă nimic nu este sigur.
„Decizia finală va fi luată de companiile de croazieră la începerea călătoriei în funcție de situația pe Marea Neagră”, afirmă Florin Vizan, director general CNAPM Constanța.
Zeci de mii de turiști străini au fost pierduți în ultimii ani, iar pagubele economice sunt imense, susțin operatorii din turism.
„Sunt pierderi uriașe pentru toți operatorii și păentru bugetele locale. Foarte multe nave tranzitau portul, în escală, care ne aduceau 2,3 mii de pasageri care urmau sa coboare în tururi și excursii în Constanta, Tulcea, București. Câștigau și ghizii, cramele, muzeele, retaurantele dobrogene. Pierdem și la promovare”, a explicat Corina Martin, manager agenție de turism.
Veștile nu sunt prea bune în acest moment nici în ceea ce privește croazierele fluviale pe Dunăre, până la Tulcea. Nici nu este de mirare. Atacurile asupra porturilor Reni și Ismail se fac simțite până pe teritoriul Romaniei.
În afară de cele 5 nave de croazieră maritime care și-au făcut rezervare de acostare în Portul Costanța în acest an, mai sunt alte 7 nave fluviale care au în plan escală la Constanța. Prima dintre ele ar trebui s-ajungă pe 24 martie.
Discussion about this post