Războiul din Israel și situația tensionată din Marea Roșie afectează grav transportul maritim la nivel global. Prețurile asigurărilor navelor și mărfurilor transportate au crescut de zeci de ori după ce firmele au fost nevoite să caute rute ocolitoare. În unele cazuri noile rute sunt și cu 4.000 de mile marine mai lungi și din această cauză se înregistează și întârzieri foarte mari.
Ruta de transport de mărfuri prin Marea Roșie este una dintre cele mai importante pentru traficul de mărfuri din Asia și o parte din Africa, spre Europa. Din cauza războiului și a atacurilor rebelilor Houthi asupra navelor, companiile de transport o ocolesc acum. Numai că asta înseamnă costuri exorbitante. Spre exemplu tarifele polițelor au crescut de până la 70 de ori de la începutul lunii decembrie.
„Costurile transporturilor pe apă s-au deteriorat. Costurile au crescut substanțial. Chiar și cu 210 %. Avem și creșteri în ruta Asia-Marea Mediterană. 5.000 de dolari sau 6.000 de dolari costă un container prin ocolirea Africii pe la Sud, față de ce însemna Marea Rosie și Canalul de Suez” , transmite Adrian Mihalcioiu, lider ITF Romania.
„Situația a escaladat însă în ultimile zile când au fost bombardate câteva vapoare. Aproape toate companiile au decis să ia ruta cealaltă pe la Capul Bunei Speranțe. Consecința directă este lungirea voiajelor, plus pentru o navă să vină din China până în Europa, înseamnă un ocol de 4.300 de mile care se traduce în zile de la 6 zile până la 2 săptămâni. Prețul de transport va fi mai mare pe unitatea transportată”, precizează Romeo Stavăr Vergea, director firma shipping.
Modificarea rutelor se traduce în același timp prin întârzieri, dar și prețuri mai mari pentru produsele asteptate. În jur de 75 de nave mari de transport sunt acum în Marea Roșie și un sfert dintre ele încearcă să ajungă în portul Constanța. Singura veste bună pe care ne-au dau totuși specialiștii este că marile lanțuri de magazine nu vor avea de suferit.
„Prețul unui container a crescut de 3 ori pentru ce vine din China. A crescut și valoarea asigurărilor navelor care au crescut de 70 de ori. Deși se discută de o blocare, sunt în continuare nave care traversează Canalul Suez. Încă de la început armatorii au luat în calcul această variantă și desi prețul e mai mare s-au făcut calcule referitoare la viitoarele livrări către clientul final și asta a dus la evitare a blocării lanțului de aprovizionare”, declară Alex Sîntu, director vanzari comanie de shipping.
„Să nu uităm ca această strâmtoare este cea mai folosită rută comercială care leagă Asia de Europa, reprezintă mai mult de 15% din comerțul global astfel că acest incident se va reflectă în prețurile mărfurilor transportate. Nu cred că vom asista la o lipsă a produselor din rafturile magazinelor din România. Vor exista piețe în Europa care vor compensa acest deficit de mărfuri, cum ar fi Turcia sau alte țări europene”, a mai spus Cristian Lascu, directorul de marketing al unei companii de transport containere.
Rebelii Houthi au luat în mod repetat drept ţinte nave comerciale de la declanşarea războiului din Fâşia Gaza. Un marinar român, care făcea și el parte din echipajul unei nave comerciale, este si acum ținut ostatic de rebelii care au pus stăpânire pe nava.
Discussion about this post