O lucrare realizată de Constantin Brâncuşi în 1905-1906, „Bustul unui patron de restaurant (Portretul lui Achille Balde)”, „o operă care nu a fost niciodată văzută, (fiind) considerată pierdută sau distrusă”, va fi expusă în exclusivitate la Galeriile Artmark.
Considerată pierdută, a fost redescoperită în 2023, sculptura a fost recent adjudecată la o licitaţie internaţională din Paris de către un colecţionar român şi va fi prezentată la Artmark de Ziua Brâncuşi.
Evenimentul de dezvelire şi prima întâlnire cu publicul a acestei lucrări va avea loc sâmbătă, 17 februarie, de la ora 16,00, la Palatul Cesianu-Racoviţă, în prezenţa istoricului parizian de artă Doina Lemny, cercetătoare specializată în opera sculptorului Constantin Brâncuşi şi unul dintre cei mai cunoscuţi exegeţi ai operei marelui artist, aflată într-o vizită extraordinară în România.
Cu această ocazie, Doina Lemny va susţine o conferinţă în care va detalia aspecte puţin cunoscute din biografia artistului, precum şi circumstanţele realizării acestei opere considerate pierdute.
„Ziua Naţională Brâncuşi din fiecare an implică o evocare a personalităţii artistului devenit un simbol al creativităţii româneşti. Dar rareori se întâmplă să aducem în atenţia publicului o operă care nu a fost niciodată văzută. Artmark prezintă anul acesta o operă cu totul inedită, considerată pierdută sau distrusă – după cum obişnuia artistul să procedeze. A fost reprezentată până acum printr-o singură fotografie din colecţia colecţionarului englez David Grob, care a fost prezentată în cadrul expoziţiei Brâncuşi de la Timişoara, ‘Surse româneşti şi perspective universale”, a declarat, pentru Artmark, Doina Lemny.
„Începem astfel ‘Brâncuşi Exclusiv”, o expoziţie ce va fi liber deschisă publicului, până în data de 25 februarie, şi va putea fi vizitată zilnic, de luni până duminică, în intervalul orar 10,00-20,00′, se arată într-un comunicat transmis de Artmark.
„Bustul unui patron de restaurant (Portretul lui Achille Balde)” este una dintre ultimele lucrări realizate de sculptor în manieră impresionistă, sub influenţa maestrului său de atunci Auguste Rodin, înainte de a începe, în 1907, să cioplească direct în piatră. Acesta apare şi în fotografiile din atelierul lui Constantin Brâncuşi din Piaţa Dauphine nr. 16 din Paris.
Conform Artmark, sculptura înfăţişează un portret de bărbat, dotat cu o impresionantă mustaţă a la francaise, şi a fost cunoscută mult timp sub numele „Portretul lui M.G.”, dintr-o confuzie.
„Este, de fapt, portretul lui Achille Balde, chelner în cafeneaua în care Brâncuşi a lucrat, ca spălător de vase, în primul an al sosirii sale la Paris. Lucrarea este reprodusă în cele mai importante cataloage Brâncuşi, după o fotografie păstrată la Centrul Pompidou, şi este o ‘verigă’ care face legătura dintre lucrările româneşti de dinainte de epoca pariziană şi ceea ce va urma începând cu anii 1907-1908, şi anume ‘ Rugăciunea’ şi ‘Cuminţenia pământului’, lucrări care deschid drumul celebrelor sale capodopere modernist-abstractizante”, potrivit aceleiași surse.
Discussion about this post