România este lider incontestabil în ceea ce priveşte ponderea femeilor în rândul investitorilor în ţările unde este prezentă platforma fintech XTB, cu o rată de 20% la nivelul anului 2023.
Potrivit unui comunicat de presă al platformei specializate, transmis vineri AGERPRES, opt din zece cliente ale XTB din România se află în concediu de maternitate sau au copii şi sunt în căutarea unor modalităţi de a-şi creşte economiile. În acelaşi timp, după România, regiunea Orientului Mijlociu şi a Africii de Nord – MENA (18%), Polonia (13%) şi Portugalia (13%) înregistrează o pondere semnificativă a femeilor în rândul investitorilor.
La polul opus, Republica Cehă, Slovacia, Franţa, Germania şi Spania se află pe lista statelor cu cel mai mic procent.
Conform analizei citate, dintre pieţele europene, în 2023, România a ocupat poziţia de lider, deşi se observă, totuşi, o scădere de 6% raportat la anul precedent. Alte pieţe sunt în creştere comparativ cu 2022, cele mai mari diferenţe fiind observate în Germania (+6%), Polonia (+5%) şi Spania (+5%). Totodată, dincolo de graniţele Europei, regiunea MENA se bucură de cea mai mare pondere a femeilor investitoare în rândul începătorilor, respectiv 24%.
„O altă tendinţă notabilă este aceea că investiţiile pe pieţele financiare par să atragă clienţi mai tineri. În România, investitorul mediu de gen feminin are 35 de ani, faţă de 33 de ani în cazul bărbaţilor. În alte ţări, femeile încep să investească chiar mai devreme, cu o vârstă medie de 34 de ani în Polonia, de exemplu. Printre provocările cu care se confruntă femeile pe piaţa financiară se numără lipsa de încredere în abilităţile lor de investiţii, lipsa educaţiei financiare şi veniturile mai mici pe care acestea le au disponibile. Diferenţa de remuneraţie între femei şi bărbaţi este vizibilă dacă ne uităm la alte cifre ale XTB: valoarea medie a depozitelor bărbaţilor români este de 1,5 ori mai mare, comparativ cu cea a femeilor. Acelaşi raport poate fi aplicat şi pentru valoarea medie a tranzacţiilor. De-a lungul anilor, au circulat numeroase stereotipuri cu privire la activitatea femeilor pe pieţele financiare. Stereotipurile au fost ignorate şi, cu siguranţă, femeile sunt conştiente de beneficiile investiţiilor durabile: în toate ţările în care sunt disponibile planuri de investiţii bazate pe ETF-uri, o medie de 11% dintre acestea sunt deţinute de femei”, se precizează în comunicat.
În privinţa altor clase de active, femeile din România care investesc au avut o preferinţă pentru acţiunile cu expunere la pieţele globale, cum ar fi: Tesla, AXA şi Palantir Technologies. De asemenea, femeile au investit în aur, pe fondul creşterii cu 13% a preţului acestui metal rar, în 2023.
Referitor la modul în care femeile îşi realizează tranzacţiile, investitoarele din România au adoptat o abordare mai conservatoare, ponderea operaţiunilor efectuate de la desktop fiind încă relativ ridicată (46%).
Discussion about this post