Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a informat luni, într-o conferinţă de presă, că urmează să se modifice cadrul legislativ astfel încât şcolile să poată decide instalarea sistemelor de supraveghere video-audio pentru asigurarea pazei şi protecţiei persoanelor şi a bunurilor, precum şi ca măsură de prevenţie a actelor de violenţă.
Ministerul Educaţiei a elaborat un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea Legilor Educaţiei.
„Am considerat necesară modificarea cadrului legislativ pentru ca şcolile să poată decide instalarea sistemelor de supraveghere video-audio pentru asigurarea pazei şi protecţiei persoanelor şi a bunurilor, precum şi ca măsură de prevenţie a actelor de violenţă ce pot apărea în spaţiul şcolar. Prevederea actuală a legii permite şcolii supravegherea audio-video doar după consultarea cadrelor didactice, părinţilor sau elevilor majori. (…) Practic, şcolile care au instalat un sistem de supraveghere audio-video monitorizează activitatea din sălile de clasă şi îşi asumă răspunderea pentru respectarea prevederilor privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal”, a explicat Deca.
Potrivit acesteia, camerele de supraveghere pot fi instalate şi în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de mese, de sport, de festivităţi, în cămine, internate, biblioteci şcolare sau centre de informare.
Ministrul Educaţiei a precizat că înregistrările audio-video vor putea fi folosite numai în scopul investigării cazurilor sau sesizărilor de violenţă, respectiv a cazurilor ce vizează protecţia bunurilor.
„Şcolile nu pot folosi înregistrările audio-video în vederea evaluării profesionale a cadrelor didactice, iar această interdicţie este prevăzută explicit în lege”, a atenţionat ministrul.
Ligia Deca a reamintit că pentru fapte grave de violenţă directorul şcolii este obligat să sesizeze Poliţia, iar pentru fapte grave de violenţă asupra minorului directorul este obligat să sesizeze fapta la numărul unic 119, pentru ca un reprezentant al DGASPC să preia cazul şi să se atribuie un manager de caz.
Conform ministrului Educaţiei, în acest moment, statisticile arată că 96% dintre şcolile din România beneficiază de cel puţin un profesor-consilier şcolar. Potrivit informaţiilor colectate, în anul şcolar 2022 – 2023, peste 1,4 milioane de elevi au beneficiat de serviciile acestor profesori-consilieri, a completat Deca.
Ea a anunţat că în luna iunie va demara şi proiectul ‘Politici şi resurse pentru şcoli sigure şi de sprijin’, finanţat de DG Reform al Comisiei Europene prin instrumentul de sprijin tehnic şi implementat cu asistenţa UNICEF.
Proiectul vizează, printre altele, crearea unui mecanism de identificare a elevilor care au nevoie de sprijin psihologic specializat, precum şi multiplicarea resurselor, recomandări şi ghiduri pentru profesori privind dezvoltarea socio-emoţională şi utilizarea în siguranţă a Internetului, a indicat Deca.
Conform acesteia, informaţiile primite de la Inspectoratele şcolare relevă că anul trecut numărul cazurilor de violenţă a fost în scădere cu aproximativ 44% faţă de anul şcolar anterior.
Astfel, au fost raportate aproximativ 5.400 de cazuri de violenţă, cele mai multe dintre acestea încadrându-se în categoria atacurilor la persoană (aproximativ 73% dintre ele).
„Aproximativ 12.000 de elevi şi 88 de cadre didactice au primit sancţiuni pentru acte de violenţă în mediul şcolar în anul şcolar 2022 – 2023”, a informat Ligia Deca.
Sursă: Agerpres
Discussion about this post