Constanța nu înseamnă doar litoral și distracție, ci și un loc încărcat de istorie. Fostul Tomis este cel mai vechi oraș din România. Potențialul vechii cetăți este cât se poate de ofertant: un oraș port, cu o istorie de peste 3.000 de ani, cu un centru vechi în care straturi de vestigii romane se suprapun peste straturi de vestigii antice grecești care au fost piatra de temelie a Constanței moderne, de-a lungul unei coaste ce se întinde pe opt kilometri de plaje întinse.
Monumentele sale istorice, ruinele antice, marele Cazino, muzeele și magazinele, precum și proximitatea față de stațiunile de pe plajă îl fac punctul central al turismului de pe coasta Mării Negre.
Sună bine, nu? Și cu toate astea, Constanța arată deplorabil.
Imaginile vorbesc de la sine și arată degradarea centrului istoric, o zonă cu potențial enorm.
„Orașul ar putea să fie cum a fost, avem potențial, dar este nevoie de altă administrație. În Oradea, de exemplu, este altă țară. Este marea mea nemulțumire ca și constănțeancă, sufăr pentru acest oraș, dar mai ales pentru centrul vechi! Clădirile astea au un farmec deosebit, noi nu ne dăm seama. În Ardeal nu vezi așa ceva. Este o mare diferență între noi și restul țării. Este o crimă, un dezastru, o tragedie! „,
declară, revoltată o constănțeancă.
Clădirile încărcate de istorie zac acum în paragină și reprezintă un adevărat pericol pentru trecători. În cursul săptămânii, cele câteva terase sunt aproape pustii. Pe unele magazine s-a pus lacătul, din lipsă de clienți. Un străin ar crede că pășește într-un oraș abandonat, nu în centrul istoric al celui mai mare oraș turistic al țării.
Centrul istoric al Constanței pălește în fața altor orașe, care au luptat să își atingă potențialul turistic, economic și cultural. O spun și cei care dețin cafenele și restaurante și care fac eforturi mari să-și mențină afacerile pe linia de plutire.
„Din câte am auzit, Oradea are un centru frumos, și în București este animat, aici este dezastru! Uitați-vă și dumneavoastră, în ce hal arată pe jos, pavaj pietonal pe care trec mașini. Ar fi putut turna asfalt. Clădirile sunt cum sunt. Istoria vinde, atrage oameni. Aici ce să vezi? ”,
a declarat, revoltat, managerul unei cafenele din zona istorică a Constanței.
Brașov, Sibiu, Iași sau Oradea nu mai au nevoie de nicio prezentare, atunci când vorbim despre aspectul zonelor centrale. Clădirile istorice, cafenele elegante și magazinele cochete reprezintă puncte cheie de atracție pentru turiști din toată lumea.
Aceste orașe te îmbie cu aerul lor medieval încă de la intrare și reprezintă principalele puncte de atracții turistice când vine vorba de arhitectură și istorie. Autoritățile de aici au reușit să mențină vii elementele medievale și să păstreze și astăzi farmecul acelor vremuri demult apuse.
Anul trecut, Primăria a pierdut fondurile europene necesare pentru etapa a doua de reamenajare a zonei pietonale din centrul istoric al Constanței. Potrivit municipalității, în acest moment nu există un proiect pentru înlocuirea pavelelor distruse din zona peninsulară.
„Reamenajarea integrată a zonei pietonale din centrul istoric al Municipiului Constanța – etapa II“ cuprinde reabilitarea și modernizarea a 27 de străzi și alei, în lungime totală de 2.679m, din Xona Peninsulară. Data începerii proiectului a fost 22 februarie 2021, iar perioada de implementare însuma 111 luni (1.09.2014 – 30.11.2023). Valoarea totală a proiectului este de 37.354.203 lei, TVA inclus, fonduri de la Uniunea Europeană, obținute prin Programul Operațional Regional (POR).
Amplasamentul obiectivului de investiţii se referea la următoarele străzi: Intrare Dragoş Vodă, Strada Plevnei, Strada Mihail Kogalniceanu,Strada Virtuţii, Strada Dragoş Vodă, Strada Ecaterina Varga, Strada Negru Vodă, Strada Vasile Turcanu, Strada Poştei, Strada Calatis, Strada Doinei, Strada C.A. Rosetti, Strada Zambaccian, Strada Sulmona, Strada Orientului, Strada Crangului, Strada 9 Mai, Strada Maior Gheorghe Şonţu, Strada Prof. Ion Cantacuzino, Strada Teodorescu Valahu (fosta Luntrei), Strada Cristea Georgescu, Strada Grigore Tocilescu, Strada Horia, Strada Constantin Brâncoveanu, Strada Reiner Francisc, Strada Basarabi, Strada Traian (Judecătoria Constanţa), precum şi la aleile din zona delimitată de străzile Regina Elisabeta, Remus Opreanu, Reiner Francisc şi Cristea Georgescu, pavimentul de pe platforma statuii Anghel Saligny, scara de acces din strada Termele Romane si scara de acces înspre B-dul Regina Elisabeta”, sunt prevederile proiectului care nu a mai fost implementat.
Potrivit documentului, ar fi trebuit să se efectueze lucrări pentru realizarea unui sistem rutier adaptat la circulația pietonală, să se introducă instalații de iluminat compuse din corpuri și proiectoare de iluminat, stâlpi metalici și sistem de fixare al stâlpilor (fundațiile), dar și o rețea de canalizare pluvială, care să colecteze apele de pe clădiri și drumuri și să le descărce în rețelele de canalizare existente. Nimic din toate acestea, însă, nu s-a întâmplat.
Cei cărora le-a rămas speranța, încă visează la o Constanța în care autoritățile publice să investească, să lucreze și să dezvolte programe pentru binele întregii comunități, nu numai pentru binele câtorva membri.
Discussion about this post