Preţul mediu al ouălor în România, la poarta fermei, a scăzut cu peste 15% faţă de perioada similară a anului trecut, mai mult decât media Uniunii Europene, arată o analiză XTB România.
„După scumpiri anuale de peste 37% în 2023, ouăle au devenit mai ieftine, atât în România, cât şi în celelalte state membre. Pentru România, este cel mai mic preţ din noiembrie 2023. Excepţie este Estonia, unde preţul a urcat cu 22,9% faţă de perioada similară anului trecut”, conform datelor Comisiei Europene (CE), citate de XTB România.
Potrivit analizei CE, anul acesta producţia de ouă a UE ar putea creşte uşor, cu 0,7% faţă de anul trecut, până la 6,8 milioane de tone, pe fondul unui plus de producţie a majorităţii statelor. În schimb, România este una dintre excepţii, aşteptându-se o reducere cu 1,4% a producţiei, precizează sursa citată.
„Reducerea preţurilor la ouă în UE este influenţată şi de scăderea costurilor cu furajele. La nivelul UE, costurile cu cerealele şi proteinele din hrana păsărilor au scăzut la 34 euro per 100 de kilograme de produs de la 73 euro cu un an în urmă”, se mai spune în comunicat.
De altfel, în februarie anul acesta s-au raportat cele mai mici costuri medii din ianuarie 2020.
Tradiţiile legate de sărbători pot influenţa semnificativ traiectoria de consum pentru alimente specifice, cum ar fi ciocolată sau ouă”, arată Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România, companie de tranzacţionare şi investiţii pe bursele internaţionale.
Potrivit cercetării, preţul ouălor atinge cote aproape record în multe părţi ale lumii, reflectând o piaţă bulversată de epidemii, cerere mare şi costuri în creştere pentru fermieri. Unul dintre principalii vinovaţi este gripa aviară. Focare ale acestei boli respiratorii letale au fost raportate în Europa, Africa şi Asia în 2020 şi s-au răspândit în America de Nord în 2021. Numai în 2022, peste 131 de milioane de păsări de curte din întreaga lume au fost afectate, potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.
În Europa, preţurile ouălor sunt cu 10% până la 15% mai mici decât anul trecut, dar sunt încă aproape duble faţă de cele din 2021.
„Stabilizarea pieţei ouălor, chiar şi după diminuarea impactului gripei aviare, poate fi un proces îndelungat. O fermă are nevoie de trei până la şase luni pentru a reface un efectiv de păsări, ceea ce menţine oferta redusă şi preţurile ridicate. Astfel, în perioadele de inflaţie, profiturile pot fi greu de obţinut pentru fermieri”, mai arată analiza.
Cheltuielile cu hrana pentru pui reprezintă până la 70% din costurile unui fermier, iar preţurile furajelor s-au dublat între 2020 şi 2022. Condiţiile meteorologice adverse, întreruperile cauzate de pandemia de coronavirus şi războiul din Ucraina, care a dus la creşterea preţului grâului şi al altor culturi, au alimentat această situaţie, afirmă analiştii XTB.
Producţia de ouă a crescut faţă de nivelurile din urmă cu un an, însă ouăle au un tipar sezonier. Având în vedere că Paştele catolic a fost mai devreme decât de obicei în acest an, s-a observat o tendinţă ascendentă a preţurilor mai devreme decât în mod normal în statele catolice.
În mod obişnuit, după sărbătorile de Paşte, când cererea se normalizează, preţurile ouălor au tendinţa de a scădea. Această perioadă post-sărbători este importantă pentru observarea tendinţelor de stabilizare a preţurilor într-un context de producţie afectat de perturbaţii sanitare, adaugă Radu Puiu.
În martie 2024, inflaţia în zona euro a scăzut de la 2,6% la 2,4%, conform datelor publicate de Eurostat, marcând un minim al ultimelor patru luni şi confirmând datele preliminare. Chiar dacă cele mai recente cifre arată că inflaţia anuală în Zona Euro a început să scadă până la 8,5% în februarie, sectorul alimentelor, alcoolului şi tutunului au avut o rată de 2,7%, în scădere de la 3,9% în luna precedentă.
Această tendinţă a ouălor mai scumpe s-a observat inclusiv în industria de panificaţie. O parte dintre brutari explorează alternative pentru reducerea sau eliminarea completă a ouălor din reţete. Motivaţiile sunt diverse, incluzând adaptarea la preferinţele consumatorilor pentru diete bazate pe plante, controlul costurilor şi dezvoltarea de produse fără alergeni. În contextul creşterii preţurilor ouălor în 2022 şi 2023, mulţi brutari încearcă în continuare să minimizeze dependenţa de acest ingredient.
Grupul XTB este un furnizor internaţional de produse, servicii şi soluţii tehnologice de tranzacţionare şi investiţii. Entităţile Grupului XTB sunt supravegheate de cele mai mari autorităţi de reglementare din lume, inclusiv FCA, CySEC şi KNF.
Sursă: Agerpres
Discussion about this post