Un job toxic e de evitat cu orice preț. Cu cât veți petrece mai mult timp într-un mediu de lucru stresant, în care sunteți exploatați sau „înjunghiați pe la spate”, cu atât va fi mai greu să scăpați de acolo.
În mod paradoxal, atunci când ajung să lucreze într-un mediu toxic, oamenii devin treptat din ce în ce mai reticenți față de ideea de a pleca. Apar tot felul de gânduri contradictorii: „Poate că mi se pare mie”, „Ceilalți de ce acceptă situația?”, sau „Dacă cineva îmi va face probleme dacă îmi spun oful?”. Potrivit Huffington Post, este concluzia la care a ajuns Mary Abbajay, președinte al unei companii de consultanță în dezvoltarea leadershipului și autoare a unei cărți de dezvoltare personală.
Un loc de muncă toxic ajunge să vă dea toată viața peste cap. Atunci jobul devine o zonă periculoasă, dormiți mai puțin, vă stresați mai mult și sănătatea voastră mintală are de suferit.
„Dacă oamenii stau prea mult timp la un loc de muncă nepotrivit, stima de sine le este afectată și ajung să creadă că sunt suficient de buni pentru a face altceva”,
a spus Mary Abbajay.
Potrivit cercetărilor lui Jeffrey Pfeffer, profesor de comportament organizațional la Universitatea Stanford, managementul defectuos al companiilor este responsabil pentru până la 8% din costurile anuale de sănătate din SUA și a fost asociat cu 120.000 de decese în fiecare an.
De aceea, este foarte important să aveți încredere în instinctul vostru atunci când simțiți că e ceva în neregulă la muncă. Există multe semnale de alarmă care indică faptul că un loc de muncă ar putea fi toxic și pe care le puteți detecta chiar din prima zi.
Iată câteva dintre semnele timpurii la care e bine să fiți atenți:
Nimeni nu se deranjează să te întâmpine sau să te introducă în echipă în prima zi
Atunci când ești proaspăt angajat, colegii ar trebui să facă un efort activ pentru a te face să te simți binevenit. Dacă se comportă de parcă nu le pasă absolut deloc de venirea ta acolo, poate fi un semn că în compania respectivă sunt probleme mai adânci.
Gregory Tall, care pregătește manageri de top și are peste 15 ani de experiență în domeniul resurselor umane, a declarat pentru Huffington Post că asta se poate întâmpla și în cazul locurilor de muncă la distanță. De exemplu, dacă nimeni nu face niciun efort să te pregătească în avans printr-un telefon sau un apel video, e un semnal de alarmă.
Dacă noii tăi colegi nu sunt primitori, s-ar putea să nu aibă nimic de-a face cu tine personal. Ar putea fi un semnal că acei oameni nu se simt mândri că lucrează acolo și nu vor să te inducă în eroare.
Asiști la un episod în care cineva este nepoliticos, dar nimeni nu îl oprește – nici măcar șeful
Dacă în prima zi observi că denigrarea clienților sau colegilor prin e-mail sau în conversații este la ordinea zilei, cu siguranță e un semn rău.
Diferența esențială dintre un mediu stresant și unul toxic este că un loc de muncă toxic normalizează tratarea oamenilor fără respect.
„Un mediu toxic este atunci când oamenii de acolo sunt tratați prost, sunt dezumanizați, fie prin conducere de tip manipulativ, fie prin țipete, strigăte”,
a spus Mary Abbajay.
Nu e deloc indicat să zăbovești prea mult în astfel de medii. A fi un spectator la rău are consecințe negative pe termen lung, deoarece comportamentul urât este contagios.
Într-o serie de experimente publicate în Journal of Applied Psychology, cercetătorii au descoperit că, cu cât oamenii care se angajau erau supuși grosolăniei la locul de muncă, cu atât era mai probabil ca ei înșiși să devină grosolani și ostili.
Colegii abia așteaptă să îi bârfească pe ceilalți angajați de față cu tine
Dacă ești nou în companie și acolo sunt deja oameni care încep să vorbească urât despre liderii din echipa ta, clar e un semn rău.
Un loc în care oamenii se simt liberi să facă acuzații la adresa colegilor atunci când nu sunt prezenți, înseamnă că ești într-un loc în care drama de birou contează mai mult decât realizarea sarcinilor de lucru
„Un mediu care permite bârfele galopante toxice este toxică”,
a spus Abbajay..
Afli că nimeni nu a rezistat acolo mai mult de câteva luni
În mod ideal, dacă postul pe care te angajezi este unul care necesită schimbări dese, managerul sau recrutorul al trebui să îți explice asta de la interviu.
Potrivit lui Gregory Tall, dacă tu afli asta în prima zi și nu în timpul procesului de interviu, este un semn că managerul a ascuns intenționat informația.
Compania este mândră să etaleze niște valori de care chiar nu ar trebui să fie mândră
Aici este vorba despre discriminare, rasism, hărțuire sexuală, sau alte comportamente agresive sau abuzive cu care angajații sau șeful se laudă.
Jobul este foarte diferit față de așteptările pe care ți le-ai făcut când ai aplicat pentru el
În cadrul unui proces bun de recrutare, managerul se întâlnește cu tine din timp pentru a te pune la curent cu sarcinile tale și le poți îndeplini cu succes. Într-un mediu de lucru toxic, este posibil să ai parte de suficientă claritate în ceea ce privește rolul tău acolo și să te trezești că faci cu totul altceva decât ai crezut că vei face, atunci când te-ai angajat.
Gregory Tall spune că e bine să fii atent la tot ce discuți și negociezi în timpul interviului, detalii legate de salariu, orele de lucru, sarcinile de serviciu. Dacă nu sunt respectate, iar nu este un semn bun.
Poate fi, de asemenea, un simptom al unei echipe cu care nu are suficient personal, care are nevoie de oameni noi pentru a suplini alte posturi, pentru tu poate nici nu ești pregătit.
Să stai la locul de muncă în astfel de condiții te poate duce la eșec, pentru că vei fi evaluat pe baza unor sarcini pentru care nu ai abilitățile necesare, a mai spus Tall.
Pleci acasă și gândul la următoarea zi de muncă te îngrozește
Există o mare diferență între emoțiile din prima zi și teamă. Cum te simți în preajma oamenilor cu care vei petrece mii de ore nu este ceva ce trebuie ignorat.
Atunci când ai îndoieli cu privire la un nou loc de muncă, ascultă-ți instinctul!
Discussion about this post