Există un sindrom al românului descurajat care știe că trebuie să ajungă la ghișeu, există o stare de iritare care pornește încă de acasă, încă din seara de dinaintea zilei în care urmează să intre într-o anumită insituție, pentru o adeverință sau alte documente. În mod automat și în baza nemulțumirilor anterioare, omul se gândește că va fi transformat pentru a nu știu câte oară în bătaia de joc a birocrației Statului.
Se întâmplă asta când vrem să plătim taxe și impozite, când facem solicitări la primării, prefecturi sau consilii județene, se întâmplă asta mai peste tot. Însă, când vine vorba de o persoană cu handicap, ori de îngrijitorul unui astfel de bolnav, stresul este dublu, la fel și frustrarea.
De curând, redacția noastră a fost contactată de Codruț Cătălin Deji, un constănțean cu inima chinuită din cauza suferințelor propriului tată. Omul își îngrijește părintele bolnav, cu handicap și încearcă să obțină drepturile cuvenite, prin Direcția Generală de Asistență Socială Constanța. Însă, potrivit spuselor sale, în loc de sprijin și îndrumare a avut parte doar de frâne birocratice.
„În calitate de fiu, însoțitor și ingrijitor al tatălui meu cu grad de handicap grav cu asistent, vă enumerez cea mai mare parte a problemelor pe care le-am întâmpinat la Direcția Generală de Asistență Socială Constanța:
– Am avut multe dificultăți birocratice, aici, în Constanța, fiind abuzuri peste abuzuri. Se ignoră cererile depuse electronic ale bolnavilor greu deplasabili, apar tergiversări artificiale în scopul nepunerii în termenul legal în drepturi, se incalcă dreptul la opțiune a bolnavului. În plus, există o lipsă teribilă de informare, un dezinteres în acest sens, se incearcă totul pentru a se acorda cât mai tarziu indemnizația protejând bugetul în contra necesităților persoanei.
-Bolnavul este pus să plimbe o adeverință de la o instituție publică la alta, apoi va trebui în altă zi să întoarcă acordul primit în urma adeverinței către prima instituție. Toate acestea sunt încălcări ale actelor normative în vigoare.”, sunt concluziile lui Codruț Cătălin Deji.
Iată și alte piedici sistemice peste care bolnavii ar trebui să treacă, potrivit informațiilor prezentate de Codruț Cătălin Deji:
-neînregistrarea cererilor în format electronic „pe pagina de internet proprie”, încălcarea dreptului de acces;
– încălcarea dreptului la informare, în sensul în care nu există un ghid online al procedurilor ce trebuie urmate de persoana cu handicap, în ce ordine și în fața căror autorități, cum se duc și în ce ordine cererile la DGASPC si DGAS, la care dintre sedii și la ce adrese anume, ce avize subsidiare condiționează cererile principale etc;
-se dau îndrumări greșite pentru ca persoana cu handicap să intre în întârziere si sa nu se plateasca drepturile la timp;
-atat la DGASPC Constanța cât si DGAS efuză înregistrarea cererilor, dacă persoana cu handicap nu aduce documente xerocopiate de la alte instituții publice;
-se insărcinează persoana cu handicap cu plimbarea cererilor și avizelor dintr-o parte în alta;
-se încalcă prevederile legale în ceea ce privește acordarea drepturilor indemnizației de însoțitor;
-la DGAS Constanța există o discriminare cutremurătoare a persoanelor cu dizabilități mentale, în concurență cu persoanele cu alt tip de handicap (non-mental);
Am luat și noi legătura cu Direcția Generală de Asistență Socială Constanța și am prezentat conducerii, în scris, toate acuzele aduse.
REACȚIA DGAS Constanța:
- Corespondența purtată cu petentul demonstrează că solicitările formulate de acesta au fost înregistrare;
- DGAS Constanța are afișate pe site, la secțiunea dedicată indemnizațiilor acordate persoanelor încadrate în gradul de handicap grav cu asistent persoanal, informațiile necesare solicitanților cât și date de contact pentru lămuriri suplimentare;
- Codruț Cătălin Deji a fost contactat telefonic pentru informații;
Cât despre tergiversarea dosarelor ori refuzul înregistrării cererilor, conducerea DGAS neagă toate și desființează toate cele susținute de persoana care acuză instituția de funcționare defectuoasă.
Iată documentele complete obținute de la DGAS Constanța:
În ciuda răspunsului ce albește imaginea DGAS, rămâne problema că acuzatorul chiar nu știe cum să-și găsească drumul prin rubricile site-ului oficial al instituției sau cum să obțină îndrumări direct de la funcționari.
Probabil, doar simplificarea site-urilor instiuțiilor, după modelul unor aplicații extrem de fiabile cum ar fi cele ale companiilor de ridesharing ar face ca mai toată lumea să le înțeleagă. Când dăm acest exemplu, ne referim strict la viteza de funcționare și stilul de meniu interactiv și simplificat până la nivelul în care îți este foarte ușor să cauți ceva prin el.
Aici este însă nevoie de schimbări la nivel național, este nevoie ca încă de la vârful Guvernului să fie începute programe de reformatare a platformelor online, prin echipe de IT-iști români. Doar avem inflație de minți în acest domeniu.
Discussion about this post