Peste 25% dintre copiii sub 6 ani nu mergeau la grădiniţă, în anul şcolar 2022 – 2023. Salvaţi Copiii România anunţă cea de-a 27-a ediţie a Grădiniţelor estivale, cu un concept inovator al Şcolii mobile, care va ajunge în comunităţi izolate şi afectate de sărăcie severă.
Dintre cele 7.471 de grădiniţe publice, doar 1.616 au funcţionat cu program prelungit în anul şcolar 2022 – 2023;
Ţara noastră se confruntă cu o intensitate record a sărăciei educaţionale în rândul copiilor, exprimată prin risc de sărăcie sau excluziune socială (39% în anul 2023) şi analfabetism funcţional (41,7%), şi, cu toate acestea, nivelul alocărilor resurselor financiare pentru educaţie rămâne extrem de modest;
În anul şcolar 2022-2023, doar 74,8% din copiii de vârstă preşcolară erau înscrişi la grădiniţă, în scădere de la 75,6% în anul precedent şi mult sub media EU de 93,1%;
Școala mobilă, concept inovator de educaţie non-formală dezvoltat la Bucureşti şi la Iaşi, va merge în comunităţile vulnerabile, cu acces redus sau inexistent la educaţie, care trăiesc în zone izolate, profund afectate de sărăcie.
Pentru anul şcolar 2022-2023, dintre cele 7.471 de grădiniţe publice, 1.616 au funcţionat cu program prelungit, doar 310 aflându-se în mediul rural, în contextul riscului crescut de sărăcie şi excluziune socială. Pentru al 27-lea an consecutiv, Organizaţia Salvaţi Copiii România anunţă deschiderea grădiniţelor estivale şi a programelor de educaţie remedială, în care vor fi incluşi peste 1.500 de copii. De asemenea, Şcoala mobilă a organizaţiei va ajunge la copiii cu acces redus sau inexistent la educaţie, care trăiesc în zone izolate sau în comunităţi profund afectate de sărăcie. În anul şcolar 2022-2023, doar 74,8% din copiii de vârstă preşcolară erau înscrişi la grădiniţă, în scădere de la 75,6% în anul precedent şi mult sub media EU de 93,1% (1).
Pentru viitorul an şcolar, sursele oficiale estimează 665.000 de locuri în grădiniţe, calculate pentru a cuprinde în totalitate copiii cu vârste între 4 şi 6 ani şi peste 70% dintre cei sub 4 ani (0-4, potrivit notei de fundamentare).
Nefrecventarea şcolii afectează o proporţie din ce în ce mai mare de copii români: aproape 16% dintre copiii de vârsta gimnaziului se aflau în afara şcolii la nivelul anului şcolar 2022-2023, în timp ce peste un sfert dintre cei de vârsta liceului (25,03%) erau în aceeaşi situaţie. România înregistrează un procent de 16,6% al tinerilor între 18-24 de ani care au finalizat cel mult studiile gimnaziale, cel mai mare procent în ultimii 6 ani.
GRĂDINIŢELE ESTIVALE AJUNG LA CEA DE-A 27-A EDIŢIE
Programul Grădiniţa estivală se derulează din anul 1998 şi se adresează copiilor de vârstă preşcolară care nu au mers la grădiniţă sau care au frecventat sporadic grădiniţa şi care se pregătesc să intre la clasa pregătitoare sau să urmeze cursurile unor grădiniţe de stat, obiectivul fiind de a sprijini integrarea copiilor în sistemul de învăţământ de masă.
În cei 26 de ani de activităţi estivale au fost sprijiniţi pedagogic, precum şi socio-economic, 15.924 de copii – 10.953 de copii la Grădiniţa estivală şi 4.971 de elevi în programul estival de educaţie remedială.
Impactul programului:
- dezvoltarea cognitivă şi cunoaşterea lumii: de la 15% la intrarea în program la 60% la finalizarea programului;
- dezvoltarea limbajului, a comunicării şi a premiselor citirii şi scrierii: 10% la intrarea în program, 55% la finalizarea programului;
- 94% dintre copii au fost înscrişi în învăţământul de masă, restul de 6% sunt în monitorizare şi vor fi înscrişi în anul şcolar următor (2).
În anul 2024 vor fi organizate activităţi estivale pentru peste 1.500 de copii, dintre care 363 de preşcolari şi 1.200 de elevi din Bucureşti şi judeţele Argeş, Braşov, Caraş-Severin, Constanţa, Cluj, Dâmboviţa, Dolj, Hunedoara, Iaşi, Mureş, Neamţ, Olt, Timiş, Suceava şi Vaslui.