1 aprilie nu e păcăleală și a trebuit să așteptăm până în noiembrie, tot pe 1, ca să realizăm asta. Așa cum ne arată sursele avizate, în mod normal, la început de noiembrie, popoarele care aderă la cultura celtică ar săbători o zi a tuturor sfinților, dar asta numai în teorie, pentru că adevărul e cu totul altul. În mod normal, la catolici și protestanți, putea fi o ocazie în care sfinții, toți sfinții să fie celebrați, însă planurile au fost altele pentru această zi și această perioadă a anului.
Creștinii ortodocși, în primul rând nu au nici măcar o legătură cu sărbătoarea, aceasta fiind doar o invenție consumeristă, pentru noi. Mai întâi, Halloween a devenit o modă de toamnă în Statele Unite ale Americii, după care, alte țări civilizate cu numele nu și cu spiritul au adoptat-o. Acum, 2024 vede o promovare atât de mare pentru Halloween, de parcă nu am mai fi în țara noastră, care efectiv nu are nici măcar ceva în comun cu sărbătoarea falsă. Există la noi zile pentru sfinți și toți sfinții, fără nevoie pentru un show de toamnă.
Anula acesta însă, am văzut consumerismul ca monstru acaparând România, iar poate că acesta ar trebui să fie cel mai înfricoșător lucru. De la manechine ce portreitizau oameni morți, până la monstruozități transformate în agenți de promovare pentru dulciuri și alte produse, asta este nebunia fără logică de această sărbătoare neagră a dovlcilor portocalii.
Cum am ajuns aici și de ce? Simplu, filmele, serialele și reclamele difuzate în perioada asta sunt făcute în șablonul Halllowen. Chiar dacă în România, moda neagră nu aduce cu sine vânzări record, ca de un Black Friday mistic, totuși sunt depuse eforturi, din ce vedem ca această zi să cuprindă o lună și să atragă consumatori și adepți ai sărbătorii întunecate în formă și fond, pentru urnătorii ani.
Anul acesta, așa cum puteți să vedeți și în imaginea principală a articolului, decorațiunile au întrecut multe limite, de la cadavre portretizate în spațiul public, până la monstruozități desenate pe dulciuri și alte produse.
Este un curent pe care nu l-a cerut nimeni în România, dar care bate aici, cu forța valului globalizării. Să nu uităm, însă, că în marea schimbărilor fie înoți, navigi, ori te scufunzi.
Discussion about this post