Utilizatorii ar trebui să acorde o atenţie sporită ofertelor propuse de către comercianţi, de Black Friday, iar printre alte aspecte de natură operaţională, să verifice prin intermediul portalului scamadviser.com dacă magazinul online este real şi dacă produsele vândute sunt autentice, informează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
„În perioada dedicată ofertelor promoţionale de Black Friday, utilizatorii se pot confrunta cu livrări întârziate ale produselor achiziţionate online sau tentative de fraudă la livrarea coletelor. ANCOM recomandă utilizatorilor să acorde o atenţie sporită opţiunilor şi condiţiilor de livrare, precum şi autenticităţii informaţiilor de-a lungul întregului proces de achiziţie online. Volumul crescut de achiziţii de diverse produse din perioada Black Friday are un impact semnificativ asupra activităţii de curierat din România. În aceasta perioadă, având în vedere numărul mare de comenzi, este posibilă apariţia unor întârzieri la livrarea coletelor sau a deteriorării sau pierderii acestora în timpul transportului (…) În contextul în care mediul online este din ce în ce mai expus fraudelor, pentru a determina cât de sigură este achiziţia online de produse, ANCOM şi Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică recomandă cumpărătorilor să acceseze scamadviser.com pentru a verifica dacă magazinul online este real şi dacă produsele vândute sunt autentice”, notează instituţia.
De asemenea, ANCOM atrage atenţia utilizatorilor să nu răspundă mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de către un furnizor de servicii poştale prin care se solicită accesarea unui link şi completarea de informaţii personale (de exemplu, numărul cardului bancar) necesare livrării unui colet.
„Dacă utilizatorul a fost victima unei înşelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar să informeze furnizorul de servicii poştale şi să se adreseze organelor de poliţie pentru începerea investigaţiilor. În plus, în cazul bunurilor expediate prin serviciul contra ramburs, ANCOM recomandă ca înainte de achitarea sumei de bani solicitate, destinatarii care primesc coletul să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o astfel de comandă online. În situaţiile în care întâmpină probleme legate de livrarea unor produse comandate online, este necesar şi eficient ca utilizatorii să se adreseze, în primul rând, magazinului online (…) În cazul unui comerciant dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, soluţionarea reclamaţiilor se desfăşoară conform menţiunilor de pe site-ul comerciantului respectiv”, precizează reglementatorul.
În acelaşi timp, în lipsa unei soluţionări amiabile de către magazinul online, consumatorii se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) – în cazul în care comerciantul este situat pe teritoriul României, respectiv reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor – în cazul unui comerciant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene (UE).
Autoritatea subliniază, totodată, că atunci când efectuează comenzi online, utilizatorii ar trebui să acorde o atenţie sporită ofertelor propuse de către comercianţi şi să verifice o serie de aspecte, precum: opţiunile de livrare oferite de magazinul online; modalităţile de livrare a bunului (la adresă, la un punct de lucru al furnizorului sau la un sistem automat de livrare – locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor); modalităţile de plată a bunului la livrare (numerar sau POS); termenul de livrare; dacă se oferă livrarea la uşă a unor produse voluminoase (mobilă, electrocasnice etc.); dacă ambalajul coletului livrat prezintă urme de deteriorare, caz în care se poate solicita întocmirea unui document în care să fie specificată starea ambalajului sau se poate refuza coletul; identitatea expeditorului.
Potrivit sursei citate, pentru orice reclamaţie ulterioară este important ca utilizatorii să păstreze toate documentele care pot dovedi achiziţia făcută (factură, bon fiscal, formularul de livrare etc.).
Reprezentanţii ANCOM menţionează faptul că instituţia nu poate impune furnizorului de servicii poştale implicat în livrare să reia livrarea coletului returnat, fără costuri de expediere, sau să ofere eventuale despăgubiri ca urmare a modului în care a gestionat expedierea acestuia. În schimb, Autoritatea poate analiza şi, după caz, sancţiona conduita furnizorului implicat în livrarea bunului din perspectiva legislaţiei din domeniul serviciilor poştale.
Sursă: Agerpres
Discussion about this post