Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în România cu 1,6% în luna octombrie a acestui an faţă de acelaşi interval din 2023, marjă în care maşinile „electrificate” au raportat un salt 2,8% şi o cotă de piaţă de 26,8%, arată datele publicate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
La nivel general, înregistrările de autovehicule noi au scăzut cu 0,07%, faţă de octombrie anul trecut, însă au crescut cu 29,6% în comparaţie cu luna septembrie 2024.
Pe segmentul autoturismelor, în perioada analizată, s-a consemnat un volum de 11.464 de unităţi noi (+1,6%), iar pe primele zece luni înmatriculările de autoturisme noi sunt în creştere cu +3,6%.
Potrivit sursei citate, în ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 51% (+11,2%), urmat de Clasa C – cu o cotă de 29,8% (+15,9%) şi Clasa B – cu o cotă de 13,1% (-15,5%).
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna octombrie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid au înregistrat o creştere de 2% faţă de perioada similară din 2023, până la o pondere în total de 62%.
Totodată, autoturismele echipate cu motoare diesel plus mild hybrid au raportat o scădere de 3,5% de la un an la altul, cu o cotă de piaţă de 11,2%.
Datele APIA relevă faptul că autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) au ajuns la o cotă de piaţă de 26,8%, cu 15,6 puncte procentuale peste cota deţinută de motoarele diesel, categorie în care sunt incluse şi motorizările mild hybrid diesel.
De asemenea, autoturismele full electrice deţin o cotă de 4,9% din piaţă, în octombrie 2024, faţă de aceeaşi lună din anul precedent, când reprezentau 10%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid deţin o cotă de piaţă de 5%, comparativ cu 4,3%, în octombrie 2023.
În cursul lunii trecute, primele trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost: Tesla Model 3 – cu 109 unităţi şi o creştere de 54% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, Tesla Model Y – cu 51 de unităţi (-63%) şi Hyundai Kona – cu 41 de unităţi.
La categoria autoturismelor Plug-in, clasamentul vânzărilor este condus de Ford Kuga, cu 62 de unităţi (+14,8%), urmat de Hyundai Tucson – cu 61 de unităţi (+74%) şi BMW X1 – cu 30 de unităţi.
Totodată, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe prima poziţie Toyota RAV4 – cu 299 de unităţi (+97% faţă de octombrie 2023), apoi Toyota Corolla – cu 235 de unităţi şi Dacia Duster (208 unităţi).
Conform analizei de specialitate, vehiculele comerciale uşoare şi minibus au înregistrat, în octombrie, o creştere de 3,2% a vânzărilor (vs octombrie 2023), dintre care doar autovehiculele comerciale uşoare fără minibus au consemnat o scădere de 1,2%. Pe întreaga perioadă a anului acesta, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023, piaţa autovehiculelor comerciale uşoare s-a majorat cu 21,8%.
În schimb, vânzările de vehicule comerciale grele şi autobuze au scăzut cu 24,7%, marjă în care vehiculele comerciale grele, de peste 16 tone, plus autotractoarele au înregistrat un recul de 26,2%, în octombrie, anul curent, faţă de aceeaşi lună din 2023.
Sursă: Agerpres
Discussion about this post