Volumul comerţului cu amănuntul a crescut cu 2,8% în Uniunea Europeană şi cu 2,9% în zona euro, în septembrie, comparativ cu perioada similară din 2023, iar Luxemburg şi România au avut cel mai semnificativ avans, conform datelor publicate joi de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat).
În rândul statelor membre UE pentru care sunt disponibile datele, cea mai mare creştere a volumului comerţului cu amănuntul în septembrie, comparativ cu perioada similară din 2023, s-a înregistrat în Luxemburg (13,1%), România (10,3%) şi Croaţia (7,1%), iar cele mai semnificative scăderi au fost în Estonia (minus 4,4%), Polonia şi Slovenia (ambele cu minus 3%) şi Finlanda (minus 2,1%).
În UE, vânzările de alimente, băuturi şi tutun au crescut cu 0,4%, cele de produse non-alimentare cu 5%, iar cele de combustibili auto cu 1,6%.
Volumul comerţului cu amănuntul a crescut cu 0,5% în zona euro şi cu 0,3% în Uniunea Europeană, în septembrie, comparativ cu luna precedentă, când s-a înregistrat un avans de 1,1% în zona euro şi de 0,9% în UE.
În rândul statelor membre UE pentru care sunt disponibile datele, cea mai mare creştere a volumului comerţului cu amănuntul în septembrie, comparativ cu luna precedentă, s-a înregistrat în Belgia, Danemarca şi Croaţia (toate cu 2,1%), Germania (2,1%), Austria şi Slovacia (ambele cu 1,1%), cele mai semnificative scăderi fiind în Slovenia (minus 2,6%), Polonia (minus 2%) şi Finlanda (minus 1,6%). România a raportat un avans de 0,9% în septembrie, după o expansiune de 1,6% în august.
În UE, vânzările de produse non-alimentare au crescut cu 0,9%, cele de combustibili auto cu 0,4%, în timp ce vânzările de alimente, băuturi şi tutun au scăzut cu 0,1%.
Conform datelor Institutului Naţional de Statistică, în România volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna septembrie 2024, comparativ cu luna precedentă, a scăzut, pe ansamblu, cu 2,7%, ca urmare a scăderii înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-7,9%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-2,6%). Vânzările de produse nealimentare au crescut cu 1,5%.
Pe de altă parte, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul, serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, a crescut, pe ansamblu, în luna septembrie 2024, comparativ cu luna precedentă, cu 0,9%, datorită creşterii înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+2,5%) şi la vânzările de produse nealimentare (+1,3%). Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 0,5%.
Sursa: Agerpres
Discussion about this post