Consumatorii vor acorda o importanţă mai mare preţului produselor decât mărcii în acest an, potrivit unui studiu realizat în Statele Unite. Totodată, şapte din zece participanţi spun că gestionarea forţei de muncă este principala provocare a acestui an şi aproape toţi sunt de părere că inflaţia le va afecta profitabilitatea.
Potrivit studiului Deloitte Retail industry outlook 2023, 70% dintre comercianţi consideră că persistenţa deficienţelor pe lanţurile de aprovizionare va afecta creşterea companiilor din domeniu în acest an.
Pentru a face faţă provocărilor legate de schimbarea comportamentului consumatorilor, comercianţii trebuie să îşi îmbunătăţească infrastructura de comerţ online, respectiv serviciile de livrare, de retur şi să dezvolte vânzările prin intermediul reţelelor sociale, recomandă studiul.
Pe de altă parte, cumpărătorii online au aşteptări tot mai mari cu privire la livrarea comenzilor, astfel că opt din zece comercianţi anunţă investiţii semnificative în modernizarea lanţurilor de aprovizionare şi distribuţie în acest an.
„Comerţul online câştigă tot mai mult teren şi în ţările europene, inclusiv România. Creşterea a accelerat în perioada pandemiei şi, deşi ulterior s-a temperat uşor, marcând dorinţa cumpărătorilor de a reveni fizic în magazine, cele mai recente date arată că, de fapt, viitorul comerţului este online. În România, procentul celor care cumpără online este de doar 46% din cetăţeni, dar ţara noastră se află printre statele UE cu cea mai mare viteză de creştere înregistrată în ultimii zece ani. Aşadar, comercianţii trebuie să se adapteze la această tendinţă şi să ofere clienţilor servicii complexe, asociate comerţului online (modalităţi mai atractive de prezentare a produselor, procesarea rapidă a comenzilor, retur eficient), dat fiind că, cel p uţin în UE, cumpărătorii aleg tot mai des produse din alte state membre”, a declarat Raluca Bâldea, partener Servicii Fiscale Deloitte România şi liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum.
În schimb, conform studiului, dezvoltarea comerţului online a generat preocupări cu privire la gestionarea retururilor, în creştere comparativ cu vânzările fizice (30% faţă de 10%). Din cauza faptului că nu pot vedea şi proba produsul, jumătate dintre consumatori comandă mai multe mărimi şi culori pentru a-l găsi pe cel potrivit. În aceste condiţii, comercianţii trebuie să găsească soluţii pentru a oferi informaţii exacte pentru produsele vândute online (mărime, imagine şi descriere) şi să ofere modalităţi mai atractive de prezentare (bazate pe realitatea augmentată). Spre exemplu, când produsul este vizualizat tridimensional, rata de retur este cu 40% mai mică.
Sursa citată mai menţionează că, pe măsură ce asimilează schimbările intervenite în comportamentul consumatorilor, comercianţii văd un potenţial tot mai mare de creştere a comerţului „social”, astfel că 60% estimează că consumatorii vor plasa comenzile direct pe reţelele sociale în acest an. În consecinţă, şapte din zece comercianţi estimează o colaborare mai strânsă cu reţelele sociale şi cu influencerii pentru a beneficia de amploarea comerţului „social”.
Sursa: Agerpres
Discussion about this post