La începutul acestei săptămâni, Elon Musk a redenumit Twitter în X – un alt pas în planul său de a imita mega-aplicația chinezească WeChat, transmite BBC.
Musk a declarat de mult timp că vrea să transforme compania de socializare, pe care a cumpărat-o anul trecut cu 44 de miliarde de dolari, într-o platformă mult mai mare.
El a lăudat anterior WeChat – o aplicație „cu de toate”, care combină chat-ul, întâlnirile, plățile și social media – și a spus că dacă ar transforma X într-o aplicație similară, ar avea un mega succes.
Într-o postare pe X din această săptămână, Musk a declarat că, în următoarele luni va adăga comunicații complete și că pe platformă vor exista și opțiuni de administrare a finanțelor.
El va spera că o creștere a aplicației X va duce la o creștere a veniturilor – compania a pierdut aproape jumătate din veniturile din publicitate de când a fost cumpărată de Musk și se luptă cu datorii mari.
Ce este WeChat și de ce vrea Elon Musk să o imite?
Lansat de gigantul tehnologic Tencent în 2011, WeChat este utilizat în prezent de aproape toți cei 1,4 miliarde de chinezi. O super-aplicație este puțin spus.
Serviciile sale includ mesagerie, apeluri vocale și video, social media, livrare de alimente, plăți mobile, jocuri, știri și chiar întâlniri.
Este ca și cum ar fi WhatsApp, Facebook, Apple Pay, Uber, Amazon, Tinder și multe altele, toate la un loc.
Este atât de bine integrată în societatea din China, încât este aproape imposibil să trăiești acolo fără ea.
A început ca o platformă de mesagerie, precum WhatsApp sau iMessage, iar cele mai utilizate două caracteristici ale sale sunt „Chats”, asemănătoare cu WhatsApp, și „Moments”, care este similară cu Facebook.
Funcția „Wallet”, foarte utilizată, poate fi asociată cu carduri de debit și de credit – majoritatea magazinelor și a comercianților online din China acceptă plățile prin WeChat, utilizatorii scanând codurile QR pentru a plăti. Oamenii pot, de asemenea, să plătească reparațiile casnice, să facă investiții și chiar să contracteze împrumuturi pe WeChat.
Serviciile guvernamentale sunt, de asemenea, disponibile pe WeChat, utilizatorii putând verifica informațiile privind securitatea socială, plăti amenzi pentru depășirea vitezei și rezerva programări la spital.
Iar în timpul pandemiei, a devenit un element esențial: în timp ce întreaga țară era supusă unor restricții stricte, era imposibil să te deplasezi fără un „cod de sănătate” generat pe aplicație.
Totodată, există și multe dezavantaje în a avea atât de multe funcții într-o singură aplicație.
Din punct de vedere practic, WeChat ocupă o mare parte din memoria unui telefon – de obicei, zeci de gigaocteți de stocare a datelor.
Mai grav este faptul că extinderea uriașă a WeChat în fiecare colț al Chinei a generat preocupări legate de cenzura guvernamentală, de supraveghere și de alte probleme legate de confidențialitate.
China blochează accesul la multe site-uri web străine, de la agenții de știri precum BBC, la platforme de socializare precum Facebook și, în mod ironic, X al lui Elon Musk.
Acest nivel de control al statului asupra internetului face, de asemenea, extrem de periculos pentru oameni să se exprime împotriva guvernului pe WeChat.
Nu este neobișnuit ca vocile disidente să aibă conturile suspendate timp de zile sau săptămâni pentru ceva ce au spus în chat-uri sau pe Momente.
Chiar și persoanele care împărtășesc informații aparent necontroversate s-au trezit de partea greșită a cenzorilor guvernamentali și li s-au închis conturile și grupurile de chat.
Kitsch Liao, director adjunct al Global China Hub din cadrul Atlantic Council, spune că super-aplicațiile precum WeChat se aliniază cu obiectivele Beijingului de a organiza toate aspectele vieții, pentru a menține controlul asupra țării.
„În principal, pentru a preveni ‘riscul politic’ – orice ar putea germina într-o opoziție și un eventual risc pentru conducerea PCC [Partidul Comunist Chinez]”, spune Liao.
Va funcționa o astfel de aplicație în Occident?
Succesul uriaș al WeChat în China se datorează a doi factori majori, spune Kecheng Fang, de la Universitatea chineză din Hong Kong, pentru BBC.
În primul rând, majoritatea oamenilor din China accesează WeChat de pe smartphone-uri, mai degrabă decât de pe computere, din cauza dezvoltării relativ târzii a internetului în această țară.
„Ceea ce înseamnă că ei trăiesc în ‘grădinile îngrădite’ ale aplicațiilor, mai degrabă decât pe web-ul deschis. Este mult mai ușor să construiești o aplicație ‘cu de toate’ pe smartphone-uri decât pe computere”, spune el.
De asemenea, Fang spune că lipsa reglementărilor privind concurența din China – care contrastează cu majoritatea țărilor occidentale – permite unei aplicații precum WeChat să blocheze efectiv platformele rivale, cum ar fi platforma de cumpărături Taobao și aplicația video Douyin.
Ar putea Musk să facă o aplicație similară să funcționeze în afara Chinei? S-ar putea să aflăm în curând – iar experții cred că totul ar putea depinde de plățile digitale.
Kendra Schaefer, de la firma de cercetare politică Trivium China, spune că Musk a recunoscut deja importanța elementelor-cheie care au contribuit la transformarea WeChat într-un „element esențial pentru viața de zi cu zi” în China, inclusiv integrarea social media cu plățile digitale.
Acesta ar putea fi „sosul secret al super-aplicației”, spune ea.
Edith Yeung, de la firma de investiții Race Capital, subliniază că o diferență majoră între China și Occident este adoptarea pe scară largă a tehnologiei de plăți digitale.
Majoritatea comercianților din China nu acceptă numerar sau carduri de credit.
Această diferență, spune ea, ar putea fi un obstacol în calea ambițiilor lui Musk.
„Lumea occidentală va avea nevoie de mai mult timp pentru a implementa o societate cu adevărat fără numerar sau fără carduri”, spune ea.
Discussion about this post