Doar 34% dintre români cred că îi aşteaptă o viaţă mai bună în 2024, comparativ cu 48% în 2023, optimismul acestora fiind în declin, relevă rezultatele unui studiu de piaţă, publicat marţi.
Potrivit cercetării Reveal Marketing Research, 47% dintre români nu adoptă nicio perspectivă optimistă, nici una pesimistă în privinţa anului 2024, acest sentiment de neutralitate evidenţiind un echilibru fragil între speranţă şi incertitudine. Pe de altă parte, 34% dintre respondenţi şi-au manifestat optimismul, iar 19% pesimismul privind noul an.
Femeile sunt mai optimiste (37%) decât bărbaţii (30%), iar raportat la categoriile de vârstă, cele două extreme, tinerii între 18-24 ani (43%) şi persoanele mature peste 55 ani (45%), se diferenţiază ca fiind mai optimiste.
„Dacă începutul lui 2023 a venit pe fondul redobândirii libertăţilor după perioadele de restricţii impuse de pandemie, începutul lui 2024 a venit pe fondul incertitudinilor şi al schimbărilor socio-economice. În acest context, era de aşteptat ca românii să fie mai degrabă în expectativă, această neutralitate putând reprezenta şi un apel la prudenţă şi adaptabilitate, elemente esenţiale în faţa unui viitor incert„, a afirmat Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
În ceea ce priveşte aşteptările românilor la început de an nou, optimismul referitor la îmbunătăţirea situaţiei financiare personale ocupă locul fruntaş (34%). La polul opus, nivelul de pesimism atinge cele mai mari valori în ceea ce priveşte evoluţia ţării din următorul an, diminuarea nivelului de corupţie (64%), scăderea inflaţiei (51%) şi îmbunătăţirea situaţiei economice a ţării (50%) fiind percepute ca obiective greu sau chiar imposibil de realizat în următoarele 12 luni.
4 din 10 români vor să își schimbe locul de muncă în 2024
Referitor la intenţiile din sfera personală şi de familie, 13% dintre români intenţionează să se căsătorească sau logodească în 2024, iar 10% intenţionează să aibă un copil în noul an.
În ceea ce priveşte cariera şi sfera profesională, 4 din 10 români intenţionează să îşi schimbe locul de muncă – mai exact, 27% dintre români, în special persoanele între 44-55 ani, iar 13% doresc să îşi deschidă o afacere, în special tinerii între 25-34 ani (28%). De asemenea, un sfert dintre români au în plan să îşi schimbe domiciliul anul acesta.
Românii vor să călătorească mai mult și să stea mai mult cu familia
Topul rezoluţiilor pentru noul an este similar celui de anul trecut, cei mai mulţi dintre români dorindu-şi să călătorească mai mult (34%), să îşi petreacă mai mult timp cu familia (32%) sau să mănânce mai sănătos (27%). Cei între 25-34 ani îşi doresc în mai mare măsură să participe la cursuri de dezvoltare personală (23% vs. 11% total eşantion), iar reprezentanţîi generaţiei Z (19-24 ani) să meargă la sala de fitness (19% vs. 12% total eşantion).
În cazul persoanelor de peste 55 ani, dorinţa de a acorda mai mult timp pasiunilor lor (21%) şi de a merge mai des la biserică (17%) sunt semnificativ mai importante decât pentru total eşantion (15%, respectiv 10%).
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Studiul s-a desfăşurat online, pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban şi rural, utilizatori de internet. Mărimea eşantionului a fost de 1.015 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.
Sursa: Agerpres
Discussion about this post