România va avea până în 2026 un număr de 16 locomotive electrice noi, care vor fi produse de Alstom în Germania şi vor putea atinge până la 200 km/h, valoarea contractului, care include şi mentenanţă timp de 20 de ani, ridicându-se la 767,51 milioane de lei, fără TVA.
Cele 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS sunt capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h – 200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, acestea fiind destinate transportului feroviar de călători. Introducerea locomotivelor electrice vizează creşterea eficienţei serviciilor de transport feroviar, reducerea poluării şi creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor pe rutele: Dej – Braşov – Bucureşti – Constanţa; Timişoara – Arad – Braşov – Bucureşti – Constanţa; Timişoara – Cluj – Iaşi; Iaşi/Suceava – Bucureşti – Constanţa.
„Noi am făcut de data asta ceea ce se numeşte în tehnică un overkill, adică am oferit mai mult decât se cerea şi am venit cu locomotive Traxx de generaţia a treia multi -sistem, adică pot fi alimentate fie de la 25 kilovolţi – 50 de Herţi în curent alternativ în România, 15 Kilovolţi în curent alternativ în Germania sau 3 ori 1,5 kilovolţi curent continuu cum putem găsi în Polonia, Italia sau în anumite părţi din Franţa. Ar trebui, cu această locomotivă şi cu sistemul de semnalizare ERTMS instalat pe această locomotivă, să putem merge de exemplu de la Constanţa la Rotterdam fără să mai trebuiască să schimbăm locomotiva. Este o locomotivă care merge până la 200 km/h având tracţiunea complet suspendată, ceea ce o face la ora asta, după ştiinţa noastră, cam cea mai modernă locomotivă aflată în fabricaţie. Este, de altfel, ultima tehnologie pe care Alstom o deţine în materie, iar ca loc de fabricaţie, locomotivele vor fi fabricate în întregime în Germania”, a afirmat luni directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria şi Moldova, Gabriel Stanciu, la ceremonia de semnare a contractului de achiziţie a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS.
Locomotivele Traxx au fost omologate în 20 de ţări, acoperind o distanţă totală anuală de peste 300 de milioane de kilometri, cu peste 2.700 de unităţi vândute începând cu anul 2000.
La rândul său, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu, a precizat că obiectul contractului vizează achiziţia a 16 locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, finanţată parţial prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Astfel, cele 16 locomotive vor trebui să fie livrate în România până în 2026.
„Sursa de finanţare o reprezintă Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă – o dată, sunt fonduri publice nerambursabile aduse din bugetul european aferent acestui program – şi o parte din bani sunt completare de la bugetul de stat, care vin să completeze sumele prealocate de către Comisia Europeană faţă de alte proiecte din PNRR. Vorbim de un proiect, repet, cu fonduri nerambursabile şi din acest motiv avem o responsabilitate crescută, pentru că, practic, asta asta înseamnă bani care vin în România şi ajută, pe lângă sistemul feroviar, la completarea veniturilor bugetului de stat. Sunt primele 16 locomotive electrice pe care le cumpărăm. În funcţie de momentul în care Ministerul Finanţelor ne va anunţa disponibilitatea altor surse financiare, vom mai lansa licitaţie pentru încă până la 23 de locomotive, care au rezultat din acelaşi studiu de fezabilitate”, a spus Roşeanu.
Potrivit acestuia, cele 16 locomotive sunt destinate îmbunătăţirii performanţelor serviciilor de călători, în special din perspectiva eficienţei economice şi a fiabilităţii serviciilor, şi vor fi folosite doar pe rutele electrificate.
„Vorbim, o dată, de locomotive noi, cu un grad foarte mare de disponibilitate, peste 98%, ceea ce înseamnă că cel puţin pentru trenurile unde se vor folosi aceste locomotive ar trebui ca defectările în parcurs să fie de domeniul istoriei. De asemenea, în corelare cu programul de modernizare pe care tot statul român, împreună cu Uniunea Europeană, l-a finanţat începând de la sfârşitul anului trecut pentru modernizarea unui pachet de 139 de vagoane, vom putea să avem în fine trenuri moderne la nivel occidental, în care între locomotivă şi vagoanele care formează trenul există comunicaţii şi, practic, se pot îmbunătăţi parametrii de siguranţă şi de confort la nivelul trenului. Sunt locomotive care vor fi folosite pe rutele electrificate, pentru că motorul este electric şi alimentarea se face de la pantograf. Deci, din păcate, pentru zonele unde sunt încă linii neelectrificate, normal că aceste locomotive nu vor putea să ajungă”, a adăugat el.
În acest sens, a fost pregătit proiectul de a extinde lotul cu încă 23 de locomotive noi atunci când vor fi finalizate lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare, cum este linia Cluj – Oradea, aflată în fază de reconstrucţie, sau proiectele de electrificare anunţate de Ministerul Transporturilor şi CFR SA Constanţa – Mangalia, Dej – Baia Mare – Satu Mare etc.
„Astfel, vom putea să aducem locomotive electrice noi în toate regiunile ţării. Şi, aşa cum anunţam, alături de rame electrice moderne, trenurile sunt ale statului român şi sunt puse la dispoziţia operatorilor feroviari în cadrul contractelor de servicii publice”, a subliniat Roşeanu.
Discussion about this post