Cadrele didactice ne-au solicitat să le prezentăm nemulțumirea pentru care Guvernul nu a găsit încă o rezolvare. Ca să simplificăm, un profesor poate să-și piardă locul de muncă dacă, spre exemplu se reduce numărul de elevi de la o anumită școală, iar ca să intre apoi pe un alt post, trebuie să dea o nou examen. Asta chiar dacă primul examen de titularizare îl face oricum eligibil pentru a preda în sistem.
Iată un caz din Constanța:
„Sunt titulară pe viabilitatea postului din 2021. Am finalizat facultatea, masterul, am absolvit examenul pentru definitivat, în învățământ și am obținut nota minim 7, pentru a ajunge titulară, dar nu am reușit deoarece nu sunt scoase la concurs posturi pentru perioada nedeterminată. Nu înțeleg de ce este necesar ca eu să repet examenul de titularizare și să iau iar minim 7 pentru a transforma contractul din perioadă determinată, în contract pe perioadă nedeterminată. În trecut a existat o lege în care toate cadrele care erau pe viabilitate beneficiau de modificarea contractului, în perioada nedeterminată. Nu înțeleg de ce noi nu putem beneficia de o lege asemănătoare, cu cea din trecut, ținând cont că există un număr foarte mare de cadre didactice care se află în situația mea”, ne declară un profesor din Constanța.
Profesorii au trimis și un memoriu către Ministerul Educației, prin care cer schimbarea legii, însă până acum nu au primit indicii că cerințele lor sunt ascultate.
„Solicităm instituirea în regim de urgență a unor reguli care să conducă la o cât mai mare stabilitate și eficiență legislativă. Această necesitate vine din situația reală actuală în care se află un număr de cadrele didactice de ordinul zecilor de mii angajate cu contract individual de muncă pe viabilitatea postului, care au promovat și examenele de definitivare în profesia didactică și cărora le este menținut forțat și în afara cadrului legal prevăzut de Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, statutul de suplinitor, deși au îndeplinit condițiile de titularizare în sistem prin promovarea concursului național de ocupare a posturilor vacante din învățământul preuniversitar cu nota peste 7”, se arată în Memoriu.
Iar angajarea pe perioadă determinată a devenit o modă.
„Angajarea pe perioadă de viabilitate a postului” a devenit, dintr-o soluție de conjunctură, o practică la scară largă. În loc ca un cadru didactic calificat, care a dovedit cu succes proba cunoștințelor sale la susținerea concursului unic de ocupare a posturilor/catedrelor vacante, să se găsească temporar în această situație, asmenea unui „virus”, angajarea pe „viabilitatea postului” se răspândește și infectează anual părți tot mai mari din sistemul de învățământ. De la câteva mii de cadre didactice angajate cu contracte individuale de muncă pe viabilitatea postului în anul 2019, s-a ajuns la un număr de ordinul zecilor de mii în anul 2024 și, fără o intervenție legislativă, numărul actual nu poate decât să crească de la an la an”, susțin sindicaliștii.
Profesorii speră că mediatizarea va ajuta la rezolvarea problemelor cu care se confruntă. Până la urmă, au încercat această cale, abia după ce au trimis (în mod oficial) solicitările la toate insituțiile abilitate să schimbe ceva în favoarea lor.
Discussion about this post