Vapoarele stau la rând ca să descarce, iar mărfurile pleacă greu, cu TIR-urile pe șosele, în timp ce căile ferate sunt sufocate de rable ruginite de decenii, prin care au crescut copacii. Ministrul Transporturilor s-a luat cu mâinile de cap –„Șefii companiilor feroviare de stat au la dispoziție 2 zile pentru a veni cu soluții de deblocare a liniilor de tren din Port Constanța”.
Războiul din Ucraina a adus o creștere de 2 ori a traficului naval prin Portul Constanța însă bucuria autorităților navale a fost de scurtă durată. În scurt timp, s-au văzut limitele portului Constanța: nu poate să preia un volum uriaș de mărfuri pentru că n-are cum să le transporte. De zeci de ani, calea ferată este blocată de rugină și de vegetație. De când a izbucnit războiul, Portul Constanța preia 50 de nave zilnic, față de 33 câte prelua anul trecut. La 1 martie, statistica arăta că în Portul Constanța sunt procesate suplimentar 7.000 de containere pe zi.
„Poți să aduci milioane de tone dacă le scoți foarte greu din port; la un moment dat ajungi la un blocaj”, spune Florin Goideam, director general la CN APM Constanța.
TiR-urile nu fac față să ia containerele de pe cheu, astfel este nevoie de garnituri feroviare și locomotive de manevră care să facă un du-te/vino în triaj.
„Le-am cerut împreună cu responsabilii de aici, ca în două zile să prezinte un plan de măsuri astfel încât să degajăm mare parte din liniile care au rămas și sunt blocate în acest moment cu un număr în jurul a 700 de vagoane, unele dintre ele care stau de zeci de ani”, a precizat ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, în cadrul vizitei de astăzi din Portul Constanța.
„Lucrurile trebuiesc grăbite din acest moment ca să nu pierdem oportunitatea oferită în urma conflictului din Ucraina”, a completat Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților.
Din 700 de vagoane, doar jumatate pot să meargă trase de locomotive. 50% dintre ele sunt rable nefuncționale, bune doar de topit în combinate siderurgice. Toate trebuiesc mișcate cumva, din loc.
„Unele dintre vagoane vor ajunge în triajul Videle, unde CFR Marfă este proprietar și vom pleca în primele zile, iar aici vorbim de cele care sunt încă circulabile”, a punctat directorul CFR Marfă, Daniel Apostolache.
Compania de Stat CFR Marfă are o cotă de piaţă de aproximativ 20% şi deţine peste 900 de locomotive şi aproximativ 27.000 vagoane, însă în circulaţie sunt numai jumatate dintre ele. Zece mii de vagoane sunt sub sechestrul Fiscului pe care l-a pus CFR Infrastructură, pentru neplata multor taxe la bugetul statului.
Discussion about this post