Asociația Patronală RESTO Constanța a organizat astăzi, în premieră, o sesiune de dialog între operatori HORECA și reprezentanți ai Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM), Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) și Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă) AJOFM).
Corina Martin, președintele Asociației Patronale RESTO Constanța, susține că această industrie se confruntă cu o lipsă acută de forță de muncă.
„Încă de dinainte de pandemie, industria noastră a semnalat nevoia majoră de forța de muncă, dar pandemia a accentuat această nevoie, ceea ce ne-a reorientat către atragerea de angajați străini, în special (dar nu numai) din bazinul țărilor asiatice. Numai că legislația ce guvernează acest proces de angajare a cetățenilor străini este una care, din punctul nostru de vedere, trebuie modificată și îmbunătățită – inclusiv în interesul angajatorului român și nu doar în cel al angajatului. Sunt însă și multe aspecte legate de faptul că sunt termene mari de programare și așteptare pentru obținerea dreptului de muncă și a vizelor pentru intrarea în România pentru această categorie de personal. În plus, odată intrați în România, acești angajați sunt tentati să plece către alte țări din U.E., un alt aspect în dezavantajul antreprenorului roman, care a suportat cheltuieli în vederea aducerii lor in Romania si angajării lor (procesarea pentru obținerea dreptului de muncă, a vizei, a permisului de ședere ș.a.m.d.)”, punctează Corina Martin.
Aceasta consideră că trebuie să fie modificată legislația muncii, astfel încât angajatorii din HORECA să poată se recruteze și să angajeze mai ușor forța de muncă din străinătate și să nu trebuiască reluată, de la capăt, întreaga procedură, în cazul angajării în altă locație .
„Ne dorim, de fapt, ca în locațiile din industria Ospitalitătii din România să avem suficientă forță de muncă, integrată si pregatită, pe măsura necesitaților dezvoltarii industriei”, completează președintele Asociației Patronale RESTO Constanța.
Mircea Labeș, comisar șef la Inspectoratul General pentru Imigrări, susține că obiectivele IGI sunt de a îmbunătății serviciile pentru cetățenii străini, dar și pentru angajatorii din România.
„În cadrul întâlnirii, Inspectoratul General pentru Imigrări a prezentat obiectivele strategice pe termen mediu și lung, care au ca scop îmbunătățirea serviciilor pentru cetățenii străini și pentru angajatorii acestora, precum și consolidarea unui cadru legislativ și administrativ modern și eficient. Ca o concluzie, întalnirea de astăzi dintre Inspectoratul General pentru Imigrari și reprezentanții instituțiilor cu care cooperăm, dar și cu mediul de afaceri marchează o etapă importantă în colaborarea dintre unitatea noastră și sectorul privat, cu scopul de a facilita procesul de angajare a străinilor în România. De asemenea, digitalizarea serviciilor publice și modificarile legislative recente demonstrează angajamentul IGI de a asigura un cadru transparent, eficient și accesibil atât pentru angajatori, cât și pentru angajații străini”, a declarat Mircea Labeș.
Inspectoratul Teritorial de Muncă, Luca Adrian, spune că angajatorii au fost informați de ITM de eliberarea adeverințelor de vechime care se desfășoară până la sfârșitul anului la nivel national.
„La întâlnirea cu reprezentații patronatului din cadrul Asociației Patronale Resto Constanța s-au abordat teme de interes pentru aceștia, precum încheierea, executarea și încetarea contractelor individuale de muncă ale salariaților cetățeni străini, dar și situațiile deosebite și eventualele soluții legale pentru situațiile apărute în practica angajatorilor. De asemenea, angajatorii au fost informați de Campania ITM de conștientizare și informare a angajatorilor și angajaților privitor la eliberarea adeverințele de vechime care se desfășoară până la sfârșitul anului la nivel național”, precizează Luca Adrian.
Discussion about this post