Săptămâna globală a alfabetizării în domeniul mass-media şi al informaţiilor (MIL) este un eveniment anual, marcat între 24 şi 31 octombrie, fiind o iniţiativă a UNESCO şi a Alianţei Globale pentru Parteneriate în materie de alfabetizare informaţională (GAPMIL), conform https://www.unesco.org/.
Săptămâna globală a alfabetizării în domeniul mass-media şi al informaţiilor (MIL) este o oportunitate de mobilizare a părţilor interesate din întreaga lume, pentru a creşte gradul de conştientizare şi a marca progresul realizat în direcţia alfabetizării în acest domeniu. A fost marcată, pentru prima dată în cadrul Naţiunilor Unite, în 2021, după adoptarea Rezoluţiei Adunării Generale a ONU A/RES/75/267(2021), la 25 martie, scrie site-ul https://digitallibrary.un.org/.
UNESCO sprijină dezvoltarea alfabetizării media şi informaţionale, cu scopul de a permite oamenilor capacitatea de a gândi critic şi de a da clic cu inteligenţă. Organizaţia se străduieşte în special să sporească capacităţile factorilor de decizie politică şi a profesioniştilor din domeniul informaţiei şi mass-media, ale organizaţiilor de tineret şi ale populaţiilor dezavantajate în acest domeniu, ajutând statele membre să formuleze politici şi strategii naţionale de alfabetizare media şi informaţională.
Tema din 2024 a Săptămânii este „The new digital frontiers of information: Media and Information Literacy for public-interest information” („Noile frontiere digitale ale informării: Alfabetizarea media pentru informarea de interes public”).
Tot în 2024 are loc, în zilele 30-31 octombrie, la Amman, în Iordania, conferinţa anuală a Săptămânii globale a alfabetizării în domeniul mass-media şi al informaţiilor, cu titlul „The new digital frontiers of information – Media and Information literacy for Public Interest Information”. Conferinţa de la Amann va aborda impactul transformator al tehnologiilor emergente, cum ar fi inteligenţa artificială generativă şi noua generaţie de creatori de conţinut digital, asupra producerii şi diseminării informaţiilor de interes public, evidenţiind atât oportunităţile, cât şi riscurile, conform https://www.unesco.org/.
Anual, se acordă şi Premiile MIL, care recunosc specialiştii în informaţie/biblioteca, media şi tehnologie, educatori, artişti, activişti, cercetători, factori de decizie, ONG-uri, asociaţii şi alte grupuri care integrează MIL (alfabetizarea media şi informaţională) într-un mod inovator în munca lor şi activităţile conexe. Mai exact, premiile recunosc excelenţa în cinci sectoare: educaţie, cercetare, politică, advocacy, mass-media şi industrie de comunicare/informaţie.
Educaţia media şi informaţională reprezintă un set de competenţe interconectate care îi ajută pe oameni să maximizeze avantajele şi să minimizeze daunele în noile contexte informaţionale, digitale şi de comunicare. Alfabetizarea media şi informaţională urmăreşte să consolideze capacităţile celor care formulează politicile publice, profesioniştilor în mass-media, organizaţiilor de profil, statelor membre etc de a formula politici şi strategii de ţară privind alfabetizarea în domeniul mass-media. Ca răspuns la „malinformation” (informarea cu rea-voinţă) şi „misinformation” (informare greşită, ca rezultat al unor erori neintenţionate), UNESCO şi partenerii au lansat, în 2021, noua resursă „Media and Information Literate Citizens: Think critically, Click Wisely”.
Sursă: Agerpres
Discussion about this post